Maria Andersson har i sin doktorsavhandling i företagsekonomi studerat vad som driver utveckling och sprider kunskap i multinationella företag. Den samlade kompetensen hos ett multinationellt företag är ett viktigt konkurrensmedel för bolaget, men studien visar också att det hos många dotterbolag finns outnyttjad kunskap som inte kommer övriga koncernen till del. Maria Andersson menar att det beror på att företagen sätter alltför stor tilltro till att IT ska sprida kunskap inom företaget.
Satsa på möten
Hon menar att de multinationella företagen istället bör ge människor inom koncernen möjlighet att träffas och arbeta tillsammans och på så sätt sprida den kunskap som finns. För att främja samarbete över nationella gränser och mellan dotterbolag bör företagen arbeta mer i organisationsformer som transnationella team och Centres och Excellence. Ett Centres och Excellence definierar hon som ett dotterbolag med spjutspetskompetens inom ett visst område som får till uppgift att sprida sin kunskap inom resten av koncernen. Transnationella team är en grupp sammansatt av medlemmar med specialkompetens från dotterbolag i olika länder.