1. Lägg mer fokus på kulturen. Kulturen och medarbetarnas beteende är avgörande för om de fina förbättringsstrategierna kommer att bli verklighet.
2. Få ledningsgruppen att jobba åt samma håll. En splittrad ledningsgrupp som inte har gemensamma mål gör det mycket svårt att driva ett kontinuerligt förbättringsarbete.
3. Lär cheferna att coacha medarbetarna. På så sätt kan alla medarbetare få tillgång till sin motivation att jobba för organisationens utveckling.
4. Uppmärksamma nyckelbeteenden. Det räcker inte att ha mål för vart ni ska nå – minst lika viktigt är att identifiera de beteenden som ska leda dit.
5. Glöm inte återkopplingen. Underskatta inte vad några positiva ord kan göra för medarbetarnas motivation.
6. Förenkla. Det ska vara lätt att göra rätt!
7. Fokusera på det viktigaste och våga välja bort det som inte är lika prioriterat.
8. Lyft fram resultatet. Har ni lyckats förbättra och förändra? Tala om det för medarbetarna! Det väcker lust att fortsätta med förbättringsarbetet.
9. Följ upp. Gör ni det ni har sagt ni ska göra, och vad får det för resultat?
Källa: Det är Ola Ljunggren Bergeå på företaget C2 Management som har spanat in vilka kvalitetsutmaningar som är viktigast att satsa på och ligger bakom tipsen ovan.