1. Kunskaper
Arbetsgivaren ska se till att chefer och arbetsledare har kunskaper om:
- Hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning.
- Hur man förebygger och hanterar kränkande särbehandling.
Arbetsgivaren ska se till att det finns förutsättningar att omsätta kunskaperna i praktiken.
2. Mål
Arbetsgivaren ska ha mål för hur man ska främja hälsa och motverka ohälsa.
Arbetstagarna ska ha möjlighet att vara med och ta fram målen och ska informeras om dem. Grundläggande är att målen är förankrade i den högsta ledningen och i övriga delar av organisationen.
Målen ska vara förenliga med arbetsgivarens arbetsmiljöpolicy.
Målen ska dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbetstagare i verksamheten.
3. Arbetsbelastning
Arbetsgivaren ska se till att resurserna anpassas till kraven i arbetet så att arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning.
Arbetstagarna ska känna till vilka arbetsuppgifter de ska utföra, vilket resultat som ska uppnås, om det finns särskilda sätt som arbetet ska utföras på, vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras vid tidsbrist och vem de kan vända sig till för att få hjälp och stöd för att utföra arbetet.
Arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att motverka att arbetsuppgifter och arbetssituationer som är starkt psykiskt påfrestande leder till ohälsa.
4. Arbetstid
Arbetsgivaren ska se till att arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa.
Särskild uppmärksamhet ska riktas mot arbetstider som kan innebära risker, som skiftarbete, nattarbete, delade arbetspass, mycket övertid, långa arbetspass och förväntningar på att arbetstagaren ständigt är nåbar.
Arbetsgivaren bör särskilt uppmärksamma möjligheterna till återhämtning. Arbetsgivaren bör även ta hänsyn till att arbetstidens förläggning påverkar risken för olyckor.
5. Kränkande särbehandling
Arbetsgivaren ska klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten. Arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling.
Det ska finnas rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras. Där ska det framgå:
- Vem som tar emot information om att kränkande särbehandling förekommer.
- Vad som händer med informationen och vad mottagaren ska göra.
- Hur och var de som är utsatta snabbt kan få hjälp.
Arbetsgivaren ska göra rutinerna kända för alla arbetstagare.