Ny på jobbet – då behöver jag din hjälp!

Kvalitetsmagasinets nya chefredaktör Yasemin Bayramoglu har själv erfarenheter av hur det går när man inte förankrat betydelsen av ett förändringsarbete hos personalen. Nu vill hon ha med läsarna på tåget när hon ska ratta Kvalitetsmagasinet.

Ny på jobbet – då behöver jag din hjälp!
Yasemin Bayramoglu

Som ny chefredaktör för Kvalitetsmagasinet tar jag till mig av SKF Sverige:s vd Ajay Naiks ord om ödmjukhet i ledarrollen. Jag känner mig ödmjuk inför uppdraget att ta över efter Catharina Byström och leda tidningen och sajten vidare framåt.

Tidningar behöver, precis som alla andra verksamheter, också förändras successivt för att fortsätta vara relevanta för målgruppen. Men hur ska vi säkerställa att det verkligen blir förbättringar och inte bara förändringar?

Yasemin Bayramoglu
Yasemin Bayramoglu. Foto: Peter Knutson Yasemin Bayramoglu

Mina erfarenheter av ett uttalat förbättringsarbete begränsar sig till en kortare period för en rad år sedan. Det stora mediahuset där jag då jobbade hade anlitat två herrar i kulörta lammullströjor som lanserade begreppet ständigt förbättringsarbete för en större skara minst sagt skeptiska journalister.

Vd:n försäkrade att detta var något vi skulle syssla med i all överskådlig framtid. Men jag kan inte påminna mig om att han någon gång förklarade varför.

Varför skulle vi plötsligt sitta med excelark där vi skulle fylla i saker som vi gjorde och varför skulle vi sedan skapa diagram av våra aktiviteter?

En tid gick och under en heldagskonferens fick varje redaktion presentera sina diagram. Alla utom min. Vår chefredaktör levererade i stället en lång tirad om varför alltihop var meningslöst. Vi hade helt enkelt upplevt att vi mest suttit av en massa mötestid och krystat fram uppgifter som skulle åstadkomma ytterligare snäpp upp i staplarna.

För att göra en lång historia kort kan jag konstatera att det ständiga förbättringsarbetet fick ett abrupt slut efter sisådär ett halvår. Då upphörde kallelserna till möten. Ingen såg längre till konsulterna och någon förklaring till slutet gavs aldrig.

Varför blev det så fel? Utan att göra några som helst anspråk på att vara kvalitetsexpert så tänker jag att det ur mitt perspektiv handlade om två saker:

  • Brist på förankring. Ingen lyckades förklara syftet för oss i personalen.
  • Brist på riktning. Allt kring begreppet ”förbättringar” förblev luddigt. Självklart borde kundnyttan varit utgångspunkten. Vilka förbättringar skulle vi kunnat göra för våra läsare (som i nästa steg hade kunnat gynna affären)?

Med det sagt: Jag vill jättegärna få input från dig som läsare: Vad gillar du mest i Kvalitetsmagasinet i dag? Vad vill du ha mer av? Finns det något du saknar helt? Och vem vill du läsa om? Hör av dig till mig!

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.