PwC:s globala undersökning har under flera år har visat att omkring fyra av tio företag behöver förändra sin affärsmodell i grunden inom de kommande tio åren för att fortsatt vara konkurrenskraftiga. Mot denna bakgrund blir medarbetarnas omställningsvilja och förmåga att använda ny teknik en central konkurrensfråga.
Ny rapport: Svenska medarbetare är sämre förberedda på förändring
Verksamhetsutveckling Svenska medarbetare ligger efter i AI-användning och är mer skeptiska till förändring än kollegor i andra länder. Det visar PwC:s nya rapport Global Workforce Hopes and Fears Survey 2025, baserad på nära 50 000 svar globalt. Samtidigt rapporterar svenskarna hög arbetsglädje och stark motivation.

Foto: Stockadobe
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Trots att Sverige länge har setts som en innovationsnation pekar årets Hopes and Fears-undersökning från PwC på att svenska medarbetare är mer tveksamma inför förändring än kollegor internationellt.
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


