Han är en del av ett forskarteam vid Linköpings universitet som i ett samarbete med nio förskolor i Norrköping har tagit fram ett samtalsunderlag om hållbarhet. Målet är att utveckla metoder för att prata med barn om hållbar utveckling. Bakgrunden var FN:s hållbarhetsmål som sammanfattas i Agenda 2030 men också kraven i förskolans läroplan.
Projektet har nu resulterat i rapporten Att skapa den nya berättelse som världen behöver. Metoden är framtagen för samtal med förskolebarn men kan också användas för äldre barn.
– Det är motsatsen till sociala medier-logiken. Där blir det väldigt snabbt svart eller vitt. Vi behöver berättelser som tar sig tid att skapa en helhet, säger Ola Uhrqvist.
I samtalsunderlaget står människan inte alltid i centrum utan måste samsas med andra arter och de flesta lösningar har både fördelar och nackdelar.
På så sätt kan man diskutera till exempel köttätande eller dricksvatten ur olika perspektiv, där karaktärer får argumentera för sin sak på lika villkor.
– Det är ett ganska svårt material om man ska göra det på riktigt. Men de som tagit till sig metoden har skapat superspännande berättelser, säger Ola Uhrqvist som haft med sig kollegorna Simon Wessbo, Therese Asplund och Ann-Sofie Kall i projektet som finansierats av FORMAS.
publicerad 24 mars 2023
av
Ellinor Gotby Eriksson