Stora resurser kan gå åt till att försäkra sig om att en samarbetspartner kan betraktas som säker. Den som trots detta stöter på en oseriös aktör kan behöva utstå konsekvenser, till exempel extra kostnader. Dessa problem ska förebyggas med hjälp av en ny standard.
– Nuvarande affärsflöden har redan blivit standardiserade i flera avseenden, till exempel transaktionsmomentet och e-faktura inom offentlig sektor. Det här standardiseringsarbetet inriktas på valet av leverantör och hur det valet kan göras på ett tryggt underlag och på ett sätt som gynnar seriösa aktörer på respektive marknad, säger i en kommentar Catherine Borgkvist, ordförande i standardiseringskommittén samt kvalitetschef och dataskyddsombud på företaget Inyett, som är initiativtagare till arbetet.
Läs även: Standarder ska driva på digitaliseringen
Underlag vid upphandlingar
Förutom att säkerställa att leverantörer och beställare agerar på ett tillförlitligt sätt är ett mål med standardiseringen att underlätta för seriösa leverantörer att visa att de lever upp till de krav som näringslivet och samhället ställer.
Standarden som tas fram ska också ge förutsättningar för att bedöma leverantörer på lika villkor vid upphandlingar.
Svenska Institutet för Standarder, Sis, leder arbetet med att standardisera det inledande affärsskedet, när valet av samarbetspartner görs. Genom att automatisera processen ska man undvika manuell och spretig hantering. Enligt Sis behövs ett likformigt sätt att samla in och bedöma information.
Arbetet bedrivs i standardiseringskommittén SIS/TK 618 Säkra affärer. Arbetet riktar sig till såväl offentliga som privata bolag och organisationer. Representanter för dess välkomnas av Sis att delta i arbetet.