Nyföretandet minskar – Byråkrati mest avskräckande

Företagande Nyföretagandet fortsätter att minska. Det visar ny statistik från Bolagsverket. Antalet nya bolag som startades i Sverige har minskat med 18 procent jämfört med i fjol. Enligt branschorganisationen Företagarens jurist finns det flera förklaringar till utvecklingen.

Nyföretandet minskar – Byråkrati mest avskräckande
Foto: Adobe Stock

Nyföretagandet fortsätter att minska. Det visar ny statistik från Bolagsverket. Antalet nya bolag som startades i Sverige har minskat med 18 procent jämfört med i fjol. Enligt branschorganisationen Företagarens jurist finns det flera förklaringar till utvecklingen.

– Under en lång period har antalet nystartade företag ökat, och det är först på senare år som trenden har vänt. Nu, med en osäker omvärld, höga räntor och inflation, tror jag många avskräcks från att ta tag i drömmen och starta ett bolag. Samtidigt tycker jag det är viktigt att man, oavsett om det är låg- eller högkonjunktur, inte ger upp drömmen om att starta eget. Har man driv, en tydlig idé och affärsplan ska inte konjunkturen sätta stopp för företagsplanerna, säger Peder Lundgren, jurist och ansvarig för Företagarens Jurist, i ett pressmeddelande.

I en Novus-undersökning frågade Företagarens Jurist vilka typer av utmaningar nyföretagare är mest oroade inför vid en uppstart. Undersökningen visar att komplicerad byråkrati uppges vara det som flest tror är en vanlig utmaning (53 procent), följt av oro för den egna ekonomin (52 procent) samt själva uppstartsprocessen i sig (47 procent).

Fakta

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Företagarens Jurist. Syftet är att undersöka den svenska allmänhetens inställning till olika juridiska frågor.

Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Totalt gjordes 1037 intervjuer mellan 25 – 30 augusti 2023.

– Jag kan förstå att komplicerad byråkrati ligger högst upp på listan. Det finns bra och relevant information på myndigheternas webbplatser, men jag har full förståelse för att många upplever det som svårt och krångligt att ta till sig. Om man inte förstår vad man läser är det också lätt att fatta fel beslut, vilket kan skapa onödigt motstånd under uppstartsprocessen. I sådana situationer är mitt råd att ta hjälp av en mentor som kan hjälpa till att undvika de vanligaste nybörjarfelen, kommenterar Peder Lundgren.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.