Tydligt samband kommunikation-kundnöjdhet
Men mätningarna visar också att de företag som brukar få högt betyg i kundnöjdhetsmätningar också landar bättre i hållbarhetsindexet. Det gäller de nischade aktörerna Comviq och Halebop samt, i företagssegmentet, Telia.
– Det här sambandet har stärkts sedan vi började mäta samhällsansvar som en del av kundupplevelsen i mitten på 2000-talet. Därför är det en kommunikationsutmaning för branschen att de finns så stora kundgrupper som känner sig oinformerade och inte kan bedöma sina operatörers hållbarhetsarbete, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.
Stora förbättringsmöjligheter
SKI:s kundnöjdhet mäts alltid på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som erhåller betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. När det gäller telekombranschen ser SKI stora möjligheter till förbättring, av deras betyg att döma.
Att hållbarhetsindexet utgår just ifrån kundperspektivet är ingen slump.
– – Vi vill att kundperspektivet ska få ta en större plats i samhällsdebatten, säger Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex. Våra Sverigestudier visar att 8 av 10 svenska konsumenter generellt tycker att hållbarhet är viktigt vid val av olika produkter och tjänster. Det är viktigt också i Telekomsektorn, som bär ett stort samhällsansvar för fungerande kommunikationer.
Studierna kan du läsa här
publicerad 8 november 2022