Öar i helheten

Att möta den svenska sjukvården av idag är en minst sagt blandad upplevelse. När en fotbollsstjärna som Zlatan, eller en höjdhoppsstjärna som Kajsa Bergqvist alltid verkar ha gräddfil att komma under vård för sina skador så går det betydligt trögare för vanliga medborgare. När min son nyligen fick en fotbollsskada i samband med en turnering så blev han faktiskt frisk innan den idrottsskadeklinik som remissen gått till hade tid att ta emot honom. Det är en märklig upplevelse att behöva vänta två månader för att få en muskelskada omsedd. Förklaringen finns säkert delvis i bristande resurser, men det kan inte vara hela sanningen. För med tanke på alla pengar som ändå satsas på vården är det märkvärdigt svårt idag att få behandling och operationer genomförda om det inte är absolut akut. Frågan är också om det alltid är ett resursproblem eller om det faktisk bara handlar om ett byråkratiskt och omständligt sätt att organisera verksamheten.

En intressant rapport om kvalitetsarbetet i vården döpt till Transformera system, från öar till helhet, sätter fokus på att mycket av det förbättringsarbete som genomförs inom vården blir till små isolerade öar. Rapporten konstaterar att det krävs en systematik och ett strategiskt tänkande för att hela verksamheten ska omfattas. Men ännu intressantare är att öarna i hög grad uppstår därför att man mer har personalen i fokus än patienterna när förbättringsprojekten initieras. Kanske är det just något sådant man anar i exemplet med min son – att inriktningen mer är på själva organisationen och personalen än på att snabbt behandla patienter. I rapporten konstateras också att när patienten sätts i centrum så påverkas också många andra styrsystem. Organisatoriska frågor om antalet sängar eller förbättrade administrativa rutiner hamnar då inte i fokus, utan drivkraften blir istället hur man ska arbeta för att ge patienten den bästa vården.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.