Ökad innovationsgrad under pandemin med Ikea i topp

Innovation För tredje året i rad rankas Ikea som Sveriges mest innovativa företag enligt Svenskt innovationsindex. Av mätningen framgår också att innovationsgraden i många organisationer har ökat under pandemin.

Ökad innovationsgrad under pandemin med Ikea i topp
Ikea öppnar cirkulärbutiker i samtliga svenska varuhus.

Det är forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, som för tredje året låtit kunder ranka innovationsgraden hos ett antal företag, organisationer och myndigheter.

Ikea utmärker sig återigen med en topplacering följt av Spotify, MTRX, Systembolaget och Verisure.

– Ikea har återkommande varit duktiga på att bedriva innovation i alla led. Det handlar om nya varor och tjänster, nya cirkulära affärsmodeller och överhuvudtaget nya sätt att möta sina kunder. Detta gör att de sticker ut – inte bara i Sverige, utan även globalt, kommenterar Per Kristensson, professor i konsumentpsykologi och innovation samt föreståndare vid CTF.

Lars Witell och Per Kristensson.

Tänker utifrån och in

2020 års resultat visar också på en genomsnittlig ökad innovationsgrad bland de medverkande organisationerna och de som gjort störst framsteg är Systembolaget, Nordea och Skatteverket.

– Detta är ett resultat av att man lyckas tänka utifrån och in. Det betyder att man börjar i kundens behov, utgår från den livssituation som präglar kunden och förändrar sedan valda delar av sin organisation. Det vanliga förhållningssättet har varit att göra tvärtom, vilket inte blir lika lyckat om du frågar kunderna, säger Per Kristensson.

Ökad anpassning under pandemin

Pandemin har också gjort att många företag och organisationer nu är mer benägna att ställa om sina verksamheter och anpassa sig till nya behov och beteenden, framgår av mätningen.

– Inom handel har Coop och Ica varit mest framgångsrika med att anpassa sin verksamhet för att öka social distansering och minska smittspridningen. Organisationer med hög innovationsförmåga har goda förutsättningar att göra förändringar som får kunden att känna sig trygg i sin verksamhet under pandemin, förklarar Lars Witell, professor i företagsekonomi vid CTF.

Det senaste året har pandemin visat på vikten av innovation och att kunna erbjuda ett innovativt förhållningssätt till kunder, patienter och medborgare, menar Per Kristensson.

– Det är just det som vårt index mäter och som vi vill sätta fokus på – vikten av att innovera utifrån användarens behov. Syftet med Svenskt innovationsindex är att komplettera andra mätningar och bidra till att skapa en helhetsbild kring innovation så att företagsledare och politiker får bättre mätverktyg för att säkerställa att Sverige inte tappar i innovationskraft, säger han.

Närmare 90 företag rankade

Svenskt innovationsindex bygger på svar från 9 300 kunder som rankat närmare 90 företag och organisationer inom 12 olika branscher utifrån deras innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Kunderna har värderat erbjudande, leverans, bemötande och interaktioner.

Här finns hela rankinglistan.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.