Log Max startades som ett privatägt företag 1980 i Grangärde utanför Ludvika. 2012 förvärvades företaget av den börsnoterade globala koncernen Komatsu Forest och idag säljs deras skördaraggregat till en mängd olika länder, genom återförsäljare och egna agenter. Fokus på Log Max är design, konstruktion och montering, av totalt 13 modeller av skördaraggregat i olika storlekar.
Från spretig mappstruktur till samlad plattform
Företaget är sedan länge certifierade enligt ISO 9001 och ledningssystemet låg tidigare i en så kallad Wiki-sida, som kändes svår att uppdatera, överblicka och söka i. Johan Ericson, konstruktionschef började titta på plattformar som kunde hantera både processer, ärenden och dokument.
– Vi gjorde en ordentlig utvärdering och upplevde att många systemleverantörer hade hög uppstartskostnad och kändes begränsade på olika sätt. Det kunde handla om hundratusentals kronor i uppstartskostnad och låsta formulär som vi inte själva kunde ändra. Med AM System fick vi låg startkostnad, kort implementeringstid och anpassningsbara mallar för både dokument och ärenden, berättar Johan.
Kom igång smidigt
Efter några utbildningstimmar med en kundutvecklare på AM System var Johan igång och började rita upp Log Max processer, la in styrande dokumentation och utformade ärendeflöden.
– Vi fastande för AM Systems helhet och har idag en otroligt bra överblick. Faktum är att vi gärna visar AM System när vi har kundbesök och berättar om fördelarna det ger oss, säger Johan.
Johan ingår i Log Max ledningsgrupp och har hela projektet känt ledningens engagemang. Han involverade också tidigt sin kollega Fredrik Fröst, som är produktionstekniker och tillsammans har de byggt upp alla ärendeflöden och utbildat internt.
– Alla avdelningar har skräddarsydda startsidor där de kommer åt allt de behöver för att utföra sitt arbete, beskriver Fredrik och Johan fortsätter:
– Det är också positivt att vi kan rita våra processer direkt i AM System. Tidigare hade vi ett annat system för att visualisera allt. Dessa skulle sedan döpas, sparas och läggas in. Nu är allt i en och samma plattform.
Många användningsområden
Log Max har idag lagt all sin styrande dokumentation i AM System och skapat tydliga formulär för avvikelser , reklamationer , tillbud och olyckor. Här registreras även testprotokoll, brister på inkommande gods, kundbesök, exportkontroller, ansökningar vid internationella resor och mycket mer.
– Med AM System har vi fått en överblick som vi tidigare saknat. Nu är det enkelt för oss att följa upp och prioritera. Sen är det självklart viktigt att komplettera arbetet som görs i systemet med fysiska möten och avstämningar. Det gör att vi skapar en förståelse mellan olika processer och får en samsyn kring vad som kan förbättras ytterligare, förklarar Johan.
Vill du veta mer om hur Log Max arbetar och vilka effekter det gett?
Klicka här för att läsa denna kundberättelse i sin helhet.