Så skapas en lönsam kundresa – 7 steg

Sponsrat av Advania Idag förväntar vi oss som kunder en enkel och näst intill perfekt kundresa. Ladda ner vår e-bok och få tips på 7 enkla steg dit.

Så skapas en lönsam kundresa – 7 steg

Idag förväntar vi oss som kunder en enkel och näst intill perfekt kundresa. Vi utgår ifrån att organisationer löser problemen åt oss direkt och det finns inget tålamod för dålig funktionalitet eller kommunikation. Vi vill ha personlig hjälp omedelbart, sömnlöst och anpassat efter våra behov.  Ett enstaka moment i kundresan ger inte en lojal kund. Som med vilken relation som helst handlar det om ett långsiktigt och kontinuerligt värdeskapande. Varje steg räknas och bygger upp helheten. Vilket intryck får kunderna av er, vid varje enskild kontakt? Fler och fler börjar automatisera och digitalisera sin kundkommunikation för att skapa en 360­upplevelse för kunden. Men många fastnar med en onödig mängd system, andra i en samtalsorienterad infrastruktur. Några av de vanligaste utmaningarna är dessa.

  • Kanaler i silos och avgränsade avdelningar. Om kanalerna inte hanteras som en helhet blir det svårt att skapa en sömlös kundupplevelse. Missförstå oss rätt – att samla kundresan innebär inte slutet för tvärfunktionellt arbete. Involvera alla i kundresan, men ge först och främst agenterna rätt förutsättningar.
  • Många upprepningsmoment för kunden. När integrationen inte är på plats måste kunden lämna samma information på nytt, identifiera sig flera gånger eller rentav börja om från början. Det är inte speciellt kundorienterat.
  • Frustrerade kunder. Den snabba utvecklingen, med kanaloberoende kundkommunikation, har skapat en högre förväntansbild än förr.  Vi vänjer oss snabbt vid smidighet! Eller på ren svenska: Idag förväntar sig era kunder en nästan perfekt kundresa idag.

Vill du får tips och idéer på hur du kan förbättra ert företags kundresa. Ladda ner vår e-bok för en lönsammare kundresa och få tips på 7 enkla steg dit.

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.