I det EU-finansierade forskningprojektet Emote ska institutioner och företag i Sverige, Portugal, Tyskland och England utvärdera om robotar kan användas för att stödja empatibaserat lärande. Det skriver Göteborgs universitet då en grupp forskare från universitetet är med i projektet. Teamet ska utveckla program som ska göra det möjligt för roboten att registrera och reagera på känslor, men också bedöma vilka känslor som är relevanta och hur barnen uttrycker dessa känslor. Dessutom ska man titta på om detta kan vara till nytta i klassrummet och bidra till lärande.
– Vi ska inte bara utveckla teknologi utan vi vill skapa ett system som kan lösa faktiska problem i lärandet, säger Wolmet Barendregt, universitetslektor på Institutionen för tillämpad it, till Göteborgs universitet. Det är väldigt viktigt att vi samarbetar med skolorna och frågar lärare vad de tycker att en robot ska kunna göra för att kunna hjälpa till med saker och ting.
Barnen som deltar kommer att vara mellan 11 och 13 år. Målet är att projektet ska utrusta lärare med nya verktyg och inte att skapa en vikarie.
KM skrev tidigare om att skolor i Sydkorea använder sig av robotar i undervisningen. Satsningen med robotlärare är en del av Sydkoreas stora satsning på tidigt lärande för att få barnen intresserade av teknik och vetenskap, matte, språk och dessutom vara en rolig lekkamrat. Men också för att lösa lärarbristen.