Boken belyser två huvudperspektiv. Den första behandlar olika former av ständiga förbättringar från olika delar av världen. Det handlar exempelvis om byggstenar och verktyg i arbetet med ständiga förbättringar och kopplingen mellan ständiga förbättringar och de krav och förhållningssätt som återfinns i kvalitetsledningsstandarden ISO 9000. Men där finns också en beskrivning över förbättringsarbetets rötter i pragmatismen – inte minst till filosofiprofessorn Clarence Lewis, som tydligt påverkade Walter Shewhart, som i sin tur starkt influerade Edward Deming.
Den andra delen ger en fördjupning i olika perspektiv på ständiga förbättringar med speciellt fokus på illustrationer över hur ständiga förbättringar används och tillämpas i svenska organisationer idag. Där finns exempel på hur man kan skapa ständiga förbättringar utifrån kundens röst med tillämpningar på Telia och en diskussion om genombrottsmetoden i hälso- och sjukvård. Där diskuteras också hur man ska välja mätetal och vilken inverkan det datamaterial som vi utnyttjar har på våra beslut och deras trovärdighet. Vidare beskrivs hur man vid Posten Danmark ”tagit tempen” på och utvecklat kvalitetsarbetet med hjälp av självutvärdering och hur man vid Cloetta Produktion i Norrköping har lyckats hålla liv i förbättringsarbetet år efter år.
En lagom tjock, läsvärd och illustrativ bok med varierande innehåll, som säkert kan inspirera till ständiga förbättringar. Personligen tycker jag dock att det handlar om att förändra, förnya och förbättra – i den ordningen.
Fakta
Att lyckas med förbättringsarbete – förbättra, förändra, förnya
Författare: Mattias Elg, Vincent Gauthereau, Lars Witell (red)
Förlag: Studentlitteratur,
ISBN 978-91-44-02998-6