Den andra nivån betyder etablering av ett processynsätt för att kvalitetssäkra eller påverka kulturen mot ökad kundorientering. Den har viss påverkan på strukturen. Nästa ambitionsnivå är en struktur för processledning. Processerna ges då en tydlig plats i organisationen. Den har större påverkan på struktur, roller och ansvar.
Den sista nivån är innebär en processbaserad organisation. Det betyder att verksamheten leds utifrån processerna.
Lättläst och välskriven
Författarna har även gjort några obesrvationer i sin studie. När processägarskap och linjechefsansvar förenas i en och samma person leder det ofta till att processynsättet inte får genomslag. De båda rollerna bör hållas åtskilda. Processorientering är svårt att omsätta i praktisk verklighet. Om inte synsättet förankras ordentligt i bland annat ledningsgruppen riskerar det att bli en snygg fasad eller en semantisk övning. Vidare menar författarna att det är lätt att fastna i detaljer ”tills man står upp till knäna i kartor”. Det är viktigt att komma vidare till analys och förbättring. Dessutom ska man enligt studien mäta, sätta mål och följa upp! Om vi inte kan visa upp påvisbara förbättringar ger vi skeptikerna argument mot processorienteringen.
Detta är en lättläst och välskriven bok som bjuder på intressanta exempel och väcker tankar för alla som arbetar i organisationer där processorientering är på gång. Författarna pekar också på att det råder en generell brist på kompetens i förändringsledning i de flesta statliga myndigheter.
Fakta
Processorientering i staten
Författare Lars Stigendal & Thomas Johansson
Förlag: Statens Kvalitets- och Kompetensråd
Antal sidor: 200
publicerad 16 september 2003
av
Sven Jirby, Affärshuset Fakta AB