Cheferna anser att egenskaper som ”rak i kommunikationen” och ”resultatorienterad” är viktigast. Medarbetarna, däremot, tror att cheferna i första hand vill ha ”kunniga” och ”ambitiösa” anställda.
– Undersökningen kan tolkas som att arbetsgivarna inte är tillräckligt tydliga med vilka beteenden och egenskaper de värdesätter. Att man prioriterar kommunikativa medarbetare är värt att understryka i exempelvis rekryteringen och medarbetarsamtalen, säger Lars Forseth, vd i Manpower Group.
Egenskaper som medarbetare tror att chefer värdesätter mest:
- Ansvarstagande (61 procent)
- Kunnig (45 procent)
- Lätt att samarbeta med (42 procent)
- Ambitiös (39 procent)
- Resultatorienterad (38 procent)
- Lojal (37 procent)
Egenskaper som chefer värdesätter:
- Ansvarstagande (75 procent)
- Rak i kommunikationen (47 procent)
- Lätt att samarbeta med (44 procent)
- Resultatorienterad (41 procent)
- Kunnig (41 procent)
- Lyhörd (33 procent)
publicerad 16 december 2015