Ett framgångsskepp kommer lastat

Följ med på en resa med framgångsskeppet Ikea. En inspirerande bok och ett måste för alla högre chefer, tycker Kvalitetsmagasinets recensent.

Ett framgångsskepp kommer lastat

I denna bok ger Anders Dahlvig sin syn på ledarskap baserat på erfarenheter under 26 år som framgångsrik chef i Ikea, varav 10 år som vd och koncernchef. Under perioden då Dahlvig var vd tredubblades försäljningen från 7,6 miljarder till 21,5 miljarder euro, den genomsnittliga årliga försäljningsökningen var 11 procent samtidigt som priserna minskade med 20 procent. En otrolig utveckling.

Dahlvig trycker på fyra punkter för att ett företag ska ge vinst och samtidigt bidra till ett bättre samhälle. En är en stark värdegrund samt en vision med social ambition. Dahlvig menar att man med dessa delar inte bara ökar lönsamheten utan också vinner respekt och förtroende i samhället. ”Att ta ett socialt och miljömedvetet ansvar ska vara ett lika självklart bidrag till samhället som att betala skatt”. Det bästa sättet att tackla fattigdomen är att erbjuda produkter som bidrar till att förbättra mångas liv och samtidigt skapa jobb som ger ett värdigt liv. Ikeas geniala vision ”Skapa en bättre vardag för de många människorna” är en ständig källa till inspiration för Ikeas medarbetare och har stor betydelse för företagets möjligheter att locka skickliga medarbetare. Den innehåller också en tydlig social dimension.

Dessutom är det viktigt med en långsiktigt hållbar affärsmodell. Det tog Ikea trettio år att utveckla sin affärsmodell med produktsortiment och låga priser via ett medvetet arbete att kontrollera hela värdekedjan från produktutveckling till försäljning. Hela tiden beaktas målet att ha 20 procent lägre pris är konkurrenterna. Dahlvig menar att den långa tiden framför allt beror på ”Ikeas DNA” att man ska tjäna pengarna innan man spenderar dem. ”Tillväxt är viktigt men man ska ta god hand om de gamla kunderna innan man skaffar nya.”

Vidare behövs närvaro på både mogna marknader och tillväxtmarknader. För att nå en marknadsledande ställning på båda typerna av marknad ingick i strategin att öppna fler än hundra varuhus under en tioårsperiod. Dahlvig beskriver erfarenheterna av etableringarna i Ryssland, USA, Kina och Japan. Hela tiden uppbackades arbetet av visionen om att tillhandahålla heminredning till de många människorna. Kamprad har sagt att ”Ikea har en skyldighet att växa – inte för att bli störst eller bäst, utan för att förverkliga visionen”.

Sist, men inte minst, behövs engagerade ägare med långsiktigt perspektiv. Här är Kamprads betydelse och inverkan självklar och enorm. Genom att Ikea undvikit börsnotering menar Dahlvig att man kunnat arbeta långsiktigt utan att ekonomiska resultat ständigt nagelfars av media. Man rekryterar också sina högsta chefer internt, vilket också lägger grund för långsiktigheten.

I denna mycket läsvärda bok delar Dahlvig med sig av sina erfarenheter om kulturkrockar, strategier, utvecklingsresultat och interna svårigheter. Boken är skriven med balans och ödmjukhet. Det var länge sedan jag läste en bok som inspirerat mig så mycket. Varje vd eller annan högre chef bör läsa denna bok.

Fakta

Med uppdrag att växa. Om ansvarsfullt företagande

Författare: Anders DahlvigFörlag: StudentlitteraturISBN: 978-91-44-07274

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.