Re:invent 2023-bloggen

Internationellt AWS re:Invent är en massiv internationell moln-mässa som årligen hålls av Amazon web service, Aws. Ett av årets teman är hållbarhet inom AI, vilket blir mer och mer uppmärksammat och debatterat i branschen. Kvalitetsmagasinet gör spännande intervjuer löpande hela veckan!

Re:invent 2023-bloggen

Amazon Web Services, Aws, är ett dotterbolag till Amazon som skapar on-demand cloud computing-plattformar och API:er till individer, företag och myndigheter.

AWS re:Invent beskrivs av arrangören själv som företagets största moln-event där de årligen levererar flera stora nyheter om såväl tjänster som partnerskap och den senaste AI-utvecklingen. I år fokuserar bolaget lite extra på frågor som rör hållbarhet, men innovation och säkerhet är också två viktiga fokusområden.

Denna konferens pågår den 27 november till 2 december och beräknas besökas av över 60 000 deltagare.

Kvalitetsmagasinet är på plats för att prata med såväl renodlade AI-experter som hållbarhetsexperter inom AI. Vi kommer att bevaka nyhetsflödet och göra våra egna exklusiva intervjuer som ni kommer att få smakprov från i denna blogg.

Så revolutionerade maskininlärning hissjättens arbete

Torsdag 30 november klockan 14:00 lokal tid

Kone är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. För cirka sex år sedan började företaget använda sig av maskininlärning för att skapa ett förutseende system som kan förutspå när en hiss eller rulltrappa kommer att behöva repareras, och exakt vad som behöver åtgärdas. För drygt två år sedan, när systemet hade tränats ordentligt på stora mängder data, började man se massiva effekter.
 
– Det här systemet har minskat antalet felanmälningar med 50 procent. Vi hade inte varit där vi är idag om vi inte hade litat på att AI fungerar så bra som det faktiskt gör, säger Tero Hottinen, chef över strategiska teknikpartnerskap på Kone.

Tero Hottinen, Kone.

350 000 hissar och rulltrappar världen över är uppkopplade mot systemet, vilket innebär att Kone idag använder den förutspående tekniken i en större omfattning än något annat företag. Utöver att kostnaderna har minskat och kundnöjdheten har ökat har satsningen också gett en rejäl minskning på företagets klimatavtryck.

– I och med våra tekniker vet precis när de ska åka ut och vad de behöver ta med sig för verktyg så har utryckningarna minskat drastiskt. Förut kunde en tekniker behöva åka fram och tillbaka flera gånger för att åtgärda ett problem, idag räcker det med ett besök, säger Tero Hottinen.

AI-system räddar utsatta barn från fortsatta sexuella övergrepp

Torsdag 30 november klockan 10:00 lokal tid

Rapporter om sexuella övergrepp av barn online har ökat med 15 000 procent under de senaste 15 åren. Thorn är ett företag som använder maskininlärning för att identifiera sexuella övergrepp på barn bland stora mängder data, i olika typer av krypterade databaser. Det system som Thorn har byggt har tränats med stora mängder barnpornografimaterial för att kunna särskilja dem från andra bilder.
– Jag vet att maskinlärning kan användas till att rädda liv för att jag har sett det hända. Jag har sett barn få sina liv tillbaka efter att de har identifierats online och deras förövare har gripits, säger Rebecca Portnoff, chef för datavetenskap på Thorn.

Sparsam AI-arkitektur skapar stabilitet

Torsdag 30 november klockan 09:00 lokal tid

Molnteknik, maskininlärning och generativ AI har blivit mer tillgängliga, vilket påverkar nästan alla aspekter av våra liv. Tekniken utvecklas också i ett alltmer accelererande tempo. Under torsdagen pratade därför Werner Vogels, chief of technology och vice president på Amazon om vikten av att arbeta kostnadseffektivt.

Han argumenterade för att kostnadsoptimering behöver prioriteras högre för de som bygger AI-system, att man helt enkelt måste mätta mun efter mage för att garantera systemens säkerhet.

”Framtiden är inte science fiction” – Werner Vogels.

– Utgifterna ska matcha intäkterna när man bygger nya system. Ni måste påminna er om det hela tiden, för det prioriteras inte alltid särskilt högt, sa han.

Ett annat angeläget budskap från teknikgurun var att bygga utvecklingsbar it-arkitektur.

– AI-arkitektur är alltid en rad av avvägningar. Den ska vara skalbar, hållbar, följsam, tillgänglig, säker, med mera. Men det allra viktigaste är ändå att den går att förnya och att den inte kostar mer än vad vi har råd med, för det är ingen idé att skapa något som inte går att genomföra.
Werner Vogels gav också en skämtsam känga till alla högljudda trendspanare inom AI.
– Framtiden är inte science fiction. För att kunna göra bra beslut måste ni koncentrera er på att observera nutiden, för framtiden är nu.

Framtidens AI tar fullt ansvar 

Onsdag 29 november klockan 14:30 lokal tid

Diya Wyn är chef över, och grundaren av, avdelningen för ansvarsfull AI på Aws. Efter bara ett år som anställd på Aws lyfte hon förslaget om att skapa en särskild avdelning för ansvarsfull AI.

Incitamentet var att 100 000 kunder använder Aws AI-tjänster, och alla de kunderna behöver kunna känna sig trygga i sitt användande.

Diya Wynn, chef på avdelningen för ansvarsfull AI på Aws.

– Inte minst ska underrepresenterade grupper kunna känna sig säkra på att datan verkligen inte är diskriminerade, säger Diya Wynn.

Hon tror huvuddelen i att skapa ansvarsfull AI stavas kunskap.

– En överhängande del av de personer jag har kontakt med är vita medelålders män. Många av dem har inte förstått behovet av ansvarsfull AI, medan andra är fullt medvetna om att det finns bias som vi måste komma till rätta med för att kunna nå ut till större grupper, säger hon.

Vill du veta mer om hur företag kan använda AI för att förbättra sitt hållbarhetsarbete? Läs hela intervjun med Dina Wynn och LaDavia Drane på kvalitetsmagasinet.se nästa vecka.

Inkludering – en förutsättning för innovation

Onsdag 29 november klockan 13:30 lokal tid

LaDavia Drane är global chef för avdelningen för inkludering, mångfald och jämställdhet på Aws. Under ett seminarium på onsdageftermiddagen berättade hon om vikten av att skapa bred representation på ett storbolag.
– Det handlar om att ge en röst åt de som inte har en röst, men också om att alla våra anställda ska få en chans att utvecklas och nå framgång, säger hon.

För att få till ett framgångsrikt inkluderingsarbete behöver man skapa en holistisk representation, där kärnvärdet är att alla som börjar på bolaget ska kunna spegla sig i någon annan där.

– Man ska inte känna sig ensam. Alla har rätt att känna igen sig i någon. Om man inte känner sig inkluderad eller representerad kan man inte driva innovation, säger hon.

Undersökningar visar att hot och förtryck ökar världen över, hur hanterar ni den utvecklingen i ert arbete mot just den typen av fenomen?

– Jag är en svart kvinna i Amerika – jag vet att rasism finns överallt, även inom vårt företag. Men det faktum att vi arbetar så pass intensivt med detta gör att våra anställda ändå blir mindre utsatta. De upplever inte att det finns en eskalerande diskriminering på vår arbetsplats. Tvärtom.

En efterlängtad förbättring för app-arkitekten

Onsdag 29 november klockan 09:00 lokal tid

– Data plus AI är lika med ny accelererande innovation över hela världen, men data, generativ AI och människan skapar framtiden, sa Swami Sivasubramanian, Vice President for Data- och maskininlärning på Aws, under en presentation på Re:invent 2023 på onsdagsmorgonen.
Under dragningen presenterade han flera nyheter för individer och företag som vill bygga nya affärsverktyg med hjälp av generativ AI. Däribland undergrenar av Aws-tjänsten Bedrock – plattformen där användare kan bygga och skala generativa AI-appar.

En av de mer uppmärksammade nyheter var den om att Aws möjliggör användet av Metas tjänst Llama 2 via Bedrock, i skapandet av AI-appar. Llama 2 utnyttjar förstärkningsinlärning från mänsklig feedback och naturlig språkbehandling för att generera text baserat på givna uppmaningar och kommandon.

Moln-experternas viktigaste framtidsspaningar

Tisdag 28 november klockan 14:00 lokal tid

Gunnar Grosh och Johan Broman är utvecklingschefer på Aws. De ser att efterfrågan på nya sorters molntjänster bara ökar alltmer för varje år, och de tjänster som lanserades för fem-tio år sedan försvinner egentligen inte. De förfinas bara. De tror att det beror på att tjänsterna skapas bottom-up – direkt från kundernas behov – snarare än att man försöker tvinga på marknaden produkter som de inte behöver.

Gunnar Grosh och Johan Broman, Aws. Foto: Ellinor Gotby Eriksson

Behoven ser likadana ut världen över, men i Norden ligger vi generellt långt fram i vår digitalisering. Svenska företag har därför ett större behov för tjänster som nyttjar digitaliseringen mycket mer, förklarar Gunnar Grosh.

– Exempelvis när det kommer till data. Inte bara att lagra den utan att bli bättre på att använda den datan man redan har lagrat i typ tio olika system exempelvis.

Johan Broman pekar ut Sveriges eko-system kring startups som en unik fördel i branschen. 

Aws lanserar ny chatbot

Tisdag 28 november klockan 10:30

Under en keynote på tisdagsmorgonen berättade Adam Selipsky, vd vid Aws att företaget lanserar en ny chatbot kallad Q. Den är särskilt utvecklad för arbetssammanhang. Människor kommer att kunna prata med chatbotten i kommunikationsappar som Salesforces, Slack och textredigeringsapplikationer,
Tjänsten kommer att kunna ansluta till mer än 40 företagssystem.

– Människor kommer också att kunna ladda upp och ställa frågor om dokument medan de interagerar med Q, sa Adam Selipsky.

En förhandsversion av Q – uppkallad efter karaktären i James Bond-filmerna – är tillgänglig nu, och flera av funktionerna är tillgängliga gratis.

Kända NASA-namnet som vill rädda världen med AI

Måndag 27 november 14.00 lokal tid

Tom Soderstrom är global enterprise-strateg på AWS och arbetar bland annat med att hjälpa företagsledningar att förstå innovation och digital transformation. Kvalitetsmagasinet träffade honom och pratade om generativ AI, och varför det är dags att skrota allt vad AI-rädsla heter.

– Vi tittar på hur snabbt företag förändras och det går cirka 50 gånger så snabbt nu som för några år sedan. Om man bara studerar amerikanska börsnoterade företag kommer hälften av dem inte finnas kvar om ett par år. Samtidigt kommer det nya precis hela tiden. Så vad händer med företag som inte hänger med i utvecklingen? De ska förmodligen börja göra det, säger han och skrattar.

Tom Soderstrom. Foto: Ellinor Gotby Eriksson

Det finns olika sätt att angripa förändringsrädsla förklarar Tom Soderstrom. Ett av dem är att rida på rädslan och göra något konstruktivt att den. En innovationsövning som han förespråkar är att träna på att hantera incidenter som skulle kunna ta ens företag ner i graven.

– När vi gjorde den här övningen på Amazon skapade vi sex stycken hotbilder mot företaget. Fem av dem hände faktiskt, men klarade vi av att möta dem för vi var förberedda. Det handlade bland annat om kritiska budgetar och externa hot. När man har identifierat output kan man leta man efter input. Det är alltid i den ordningen det måste ske. Om vi hade resonerat så direkt när vi började identifiera klimathoten hade vi haft en bättre framtidsprognos gällande det idag.

Läs mer om Tom Soderstroms syn på rädslor, Sveriges (bristande?) experimentlusta, och om hans bakgrund på NASA i, kommande reportage på kvalitetsmagasinet.se

Så kan storbolag ta hjälp av AI i hållbarhetsrapporteringen

Måndag 27 november 10.00 lokal tid

Thomas Blood är hållbarhetsexpert på Aws. Han ser hur tänket kring hållbarhet idag blir allt mer holistiskt. Det är en trend han hoppas ska fortsätta växa.

– Det börjar med vår infrastruktur. Vi måste se till att den är så energieffektiv och hållbar som möjligt, därför är vårt mål att ha helt förnyelsebar energi för våra globala verksamheter till 2030, säger han.

I år har 78 nya projekt på temat startats, som tillägg till 491 projekt som redan är påbörjade. 
– Vi vill inte konsumera energi från nätet, vi vill skapa ny energi till nätet. Och för att lyckas med det kommer vi att optimera allt som går att optimera, säger Thomas Blood. 

Det låter ju otroligt, men hur lyckas man med det i praktiken?
Thomas Blood återkommer till det holistiska tänket. Det rör sig om alltifrån att minska energiförbrukning genom nya nedkylningsprocesser för databaser, till att minska vattenförbrukning eller återanvända vatten på de platser där det är möjligt. Han lyfter ett exempel med en invasiv skadeväxt i Kapstaden som konsumerar det dyrbara vatten som är en bristvara i hela Sydafrika. För att åtgärda problemet samarbetade Aws hållbarhetsteams med lokala naturskyddsföreningar och avlägsnade växten från 500 hektar mark, vilket gjorde att vattennivåerna höjdes igen. 

Thomas Blood, Aws. Foto: Ellinor Gotby Eriksson

En annan aktör som integrerar AI i hållbarhetsarbeten är Clear AI. Detta via en specialbyggd plattform som omvandlar olika företags data och nyckeltal till tydlig information om hur pass hållbara de är. Det är ett sätt för uppdragsgivare att ducka för greenwashing i sina rekryteringsprocesser. I dagarna har Clear AI inlett ett samarbete med Aws för att skala upp sitt arbete med hjälp av Aws molntjänster. 
Thomas Blood är positivt till satsningen.
– Vårt arbete handlar om att bygga förtroende. Det måste vi göra i alla avseenden och överallt. Utan förtroende från våra kunder är vi ingenting.

Vill du veta mer om hur företag kan använda AI för att förbättra sitt hållbarhetsarbete? Läs hela intervjun med Thomas Blood, och mycket mera från Re:invite 2023, under nästa vecka på kvalitetsmagasinet.se

Re:invent-bloggen skrivs av Kvalitetsmagasinets reporter Ellinor Gotby Eriksson som är på plats i Las Vegas. Bloggen uppdateras löpande med förbehållet att tidsskillnaden är stor. Sverige ligger nio timmar före Las Vegas.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste