Riskhanteringsmodeller kan ge motsatt effekt

Att förlita sig på modeller för riskhantering kan ge motsatt effekt. Det visar ny forskning.

En rapport från Lunds och Göteborgs universitet visar att stora komplexa modeller för riskhantering inte alltid är det bästa för att identifiera och hantera risker. Istället kan det få motsatt effekt. Genom att försöka hantera formella principer och strukturer kan man gå miste om de enskilda individernas kompetens och erfarenhet.

Forskarna har studerat hur riskhantering går till inom bland annat Skånetrafiken, som de också lyfter fram som ett gott exempel.

– Där talar men inte mycket om riskhantering. Istället är denna totalt inbäddad i verksamheten, säger Hervé Corvellec, professor på institutionen för service management vid Lunds universitet. Det finns alltså en fara med att låta formella riskhanteringsmodeller ta över. Det kan leda till att det informella system, som byggts upp av personer med lång och ackumulerad erfarenhet, kommer i skymundan.

Enas om vad risk är

System för riskhantering behöver dock inte vara överflödiga. Skånetrafiken som har det integrerat kan få problem om det uppstår nya situationer som inte kan hanteras med erfarenhet. Problem kan också uppstå när organisationen ska enas om vad som klassas som risk och inte. Forskarna menar att det skulle kunna lösas om man alltid utgår från att en risk är förknippad med ett värde som är hotat. Ett första steg för att bli bättre på att hantera risker är alltså att enas om vilka värden som är viktiga, tipsar Hervé Corvellec.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.