1. Byt fokus
Sluta tänka att du ska ha ett ”jobbigt samtal”. Fokusera i stället på det du vill uppnå. Tänk att du ska ha ett konstruktivt samtal för att ni ska utvecklas, eller att du ska föreslå en annan lösning.
2. Förbered
Du måste kunna hantera situationen på ett lugnt och tydligt sätt och möta den andra personen även om han eller hon börjar skrika och skälla eller bryter ihop och börja gråta.
För att klara det behöver du tänka igenom situationen i förväg. Skriv ner några punkter som du vill få fram, men skriv inte ett manus. Var flexibel, ha några alternativa handlingsvägar och håll språket enkelt och neutralt.
3. Välj tid och plats med omsorg
Det är viktigt att ta upp problem så snabbt som möjligt men du ska heller inte stressa det.
Målet är att lösa problemet, inte att hämnas på den som orsakat det. Att ha den inställningen ökar dina chanser att lyckas.
Rätt plats behöver inte vara på jobbet. Kanske ska ni prata på ett kafé? Men är ni på jobbet, välj en bra plats där ingen annan kan höra vad ni säger. Gör också situationen så informell som möjligt. Sitt inte bakom ett skrivbord.
4. Sluta tveka
Svaret på att sluta dra på svåra samtal är att göra feedback till en naturlig del av jobbet. Om du ser positiv och negativ återkoppling som en del av den dagliga kommunikationen, kommer svåra samtal inte att ses som en så jättestor grej.
Låt samtal blir något naturligt, regelbundet och informellt. Då har du kommit en bra bit på väg.
Källa: Entrepreneur.com