Så gör du din historia till en guldgruva

Alla företag har en unik historia som kan bli en strategisk tillgång. Allra bäst är det om företaget kan skrivas in i den större samhällsberättelsen.
– Förhoppningsvis är världen bättre för att ni bidragit till den, säger Anders Sjöman, kommunikationschef och vice vd på Centrum för Näringslivshistoria.

Så gör du din historia till en guldgruva

Vad är nyttigt, lustfyllt och affärsdrivande? Tänk på ett varumärke. Föreställ dig loggan, typsnittet och färgen. Antagligen har du inga problem att framkalla en bild. Troligtvis föreställer den ett välkänt och framgångsrikt varumärke. Förmodligen är det ett företag som sysslar med så kallat historiebruk.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Ikea, Coca-Cola… det finns många företag som framgångsrikt jobbat med att lyfta sin historia och bakgrund i berättelsen om sitt varumärke. Det kan vara genom en framträdande grundare som Ivar Kamprad, eller i form av ett recept, en flaskform, en logga och en färg som bestått i över hundra år. I båda fallen handlar det om företag som stärkt sitt varumärke genom att använda sin egen autentiska berättelse och sitt historiska sammanhang.

Svaret på den inledande frågan är således att använda sig av sin historia i både marknadsföring och internkommunikation, så kallad history marketing.

Anders Sjöman är uppdrags- och kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, en arkivinstitution som på uppdrag av sina företagskunder tar hand om deras historiska material. I det grå stenputsade huset i Bromma där han håller till finns 75 000 dignande hyllmeter av historiskt material från 7 000 svenska företag.

– Vi uppmuntrar företagen att spara allt som kan vara historiskt relevant. Men i sin history marketing handlar det om att välja ut det viktigaste i sin storytelling beroende på målgruppen. För medarbetarna kanske det är personalhistorier, för branschen produktframgångar, säger Anders Sjöman.

Anders Sjöman är uppdrags- och kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, med en gammal klassiker – GB:s glasslåda. GB:s gamla glasskartor dyker ofta upp i nostalgispaningar på sociala medier där folk minns sin barndoms somrar. Något GB tagit vara på. Förutom att de finns arkiverade här finns de även digitalt på GB:s egen hemsida. Foto: Elin Åberg

Historien kan nämligen bli en strategisk tillgång för företaget. Den kan bidra till en klokare organisation, ge företaget mening och sammanhang samt skapa ett finansiellt värde.

–  Företag som brukar sin historia gör det framförallt av tre skäl; för att bygga varumärket, stärka organisationen och som vägledning för att hantera risk och förändringar.

Fakta

5 grundtips för ditt history marketing-arbete

1. Var retro – inte nostalgisk

”Retro är coolt, nostalgiskt är tråkigt” sa en varumärkeschef. Din historia blir just retro om du utgår från dagens verksamhet och speglar historien i den. Börja med framtiden och jobba bakåt. Då blir alla berättelser från förr relevanta för dagens situation.

2. Hitta din grundberättelse

Bestäm vad i din historia som är den bärande röda tråden. Då går det att skilja händelser som var typiska för just sin tid från de som visar på verksamhetens beständiga värden. Tips: sätt en historisk portalmening! (Historien om [företaget] är egentligen historien om… Ex: ”Historien om Clas Ohlson är egentligen historien om att hjälpa folk lösa sina vardagsproblem.”)

3. Berätta smart

Skriv så att du kan berätta på många sätt. Gör kapitlen i jubileumsboken till artiklar som kan publiceras i tidningar eller på Linkedin. Skriv ingresserna så de funkar som Facebook-inlägg. Välj huvudbild som även fungerar som Instagram-post. Och så vidare.

4. Allt du berättar ska vara sant

Storytelling är en bra metod för medryckande berättelser. Men se till att dina berättelser alltid står på saklig och faktamässig grund. Jobba med bekräftad storytelling. Och plocka inte bara russinen ur historiekakan, utan berätta hela historien, även de jobbiga delarna.

5. Sluta aldrig berätta!

Att man berättat sin historia en gång räcker inte. Nya tider behöver också få höra er historia. Dessutom kan nya fakta ha tillkommit eller nya perspektiv på historien utvecklats. Så sluta aldrig ditt history marketing-jobb. För historien blir aldrig vad den varit.

Det finansiella värdet kan delvis vara i form av material och föremål som får ett värde på andrahandsmarknaden, men framförallt skapar historien goodwill; värdet av företagets rykte och anseende. Företag med gott rykte värderas till exempel högre på börsen än dess faktiska kapital, och ett företags goodwill räknas in vid försäljning. Ytterligare en värdefaktor är att historien kan användas för att skapa nya intäkter, exempelvis genom att återuppliva gamla varumärken och produkter, skapa retroprodukter och vintagekollektioner. Flera svenska stora företag (som Ikea, Volvo, Huqvarna och Absolut vodka) har till och med öppnat egna museer som en del av verksamheten.

– De företag som verkligen lyckas leva upp till en viss sorts företagsanda gör det genom att hålla historien levande. Det är ofta givet i familjeföretag eller företag med en tydlig grundargestalt, men borde inte vara något undantag för alla sorters företag.

Framförallt handlar det om att hitta nyckelberättelser som talar till målgruppen, och inte minst historier som förankrar företaget i samhällskontexten. Knepet är att hitta sin egen plats i den större historieskrivningen; om ert företag inte funnits, hur hade Sverige sett ut då? Förhoppningsvis är världen bättre för att ni bidragit till den, säger Anders Sjöman.

– Man brukar säga att Per Albin Hansson byggde folkhemmet, men Ingvar Kamprad inredde det och HM:s grundare Erling Persson klädde det. Vår samlade historia som land är både det offentliga, det politiska, företagarna och näringslivet.

Anders Sjöman med Ica-loggan i bakgrunden. Ica skapade sin logga 1964 och är densamma än i dag. Dessförinnan hade butikerna individuella namn. Efter några år med den gemensamma loggan blev Ica större än Konsum. Foto: Elin Åberg

Kan ni höra historiebeskrivningen av ert företags inverkan på samhället? Då kan ni ha hittat en guldgruva.

– Vem som helst kan skriva ett kronologiskt uppradande av händelser, men som Virginia Woolf har sagt letar en duktig biografskrivare efter the fertile moment – det bördiga och fruktsamma, det som kanske uppfattas som en anekdot men som bär en större story.

En väsentlighet är att historien är sann. Det är heller ingen mening med att dölja de delar av historien som är mindre smickrande. Det är ändå ingen som tror på att allt hela tiden är frid och fröjd och framgångar, säger Anders Sjöman.

– Vi argumenterar för att man ska berätta en nyanserad historia. Om man hoppar över delar av historien som folk känner till kommer de inte tro på resten.

Fakta

10 gömställen – där din historia finns

1. Skrubben med julsakerna (här hamnar alltid mer än så).

2. Förra vd-sekreterarens flyttlådor.

3. Marknadsassistentens hårddiskar.

4. Förrådet där vaktmästaren ställer bra-att-ha-saker.

5. IT-avdelningens alla centrala servrar.

6. I huvudet på dem som varit med under resans gång.

7. Hos kunderna som tagit emot utskick och offerter.

8. Hos andra företag som varit partners eller kunder.

9. I offentliga arkiv (många företag lämnar spår i offentliga handlingar).

10. I tidningsarkiven (det andra sagt om företaget visar också på dess historia).

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.