Så kan skolor undvika avhopp

Det går att stoppa avhoppare från att lämna gymnasiet i förtid, men skolan måste möta varje elevs unika behov om man ska lyckas, visar en rapport från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

Ungefär var tredje elev avbryter studierna helt eller behöver längre tid än tre år på sig för att fullfölja sin utbildning. De flesta avhoppen sker i årskurs tre. Utifrån intervjuer av kommunala gymnasieskolor med god förmåga att hjälpa eleverna att fullfölja sin utbildning har SKL identifierat fem gemensamma framgångsfaktorer som gör att gymnasieelever som är påväg att halka ur sin skolgång faktiskt slutför utbildningen.

1. Bra bemötande och att man tror på elevernas förmåga och möter dem som unika och likvärdiga individer.

2. Tydliga mål och betoning på resultat. Att skolorna mäter och analyserar varför elever avbryter studierna och att skolorna genomför genomtänkta åtgärder.

3. Att vara på rätt utbildning. Ett flexibelt utbud, en bra introduktion och tillgång till kvalificerad studie- och yrkesvägledning hjälper eleverna att känna motivation och hitta rätt studieväg.

4. Kvalitet genom samarbete och delaktighet. Att personalen lär av varandra, att de involverar elever i skolarbetet samt att skolan har en god samverkan med arbetslivet.

5. Förmågan att upptäcka och tillgodose elevers behov. Rutiner för noggrann uppföljning av elevernas resultat samtidigt som kompetensen hos elevhälsans personal utnyttjas effektivt.

– Varje elev som lämnar gymnasiet utan betyg är ett tragiskt misslyckande för individen och ett nederlag för skolan, säger Maria Stockhaus, ordförande för SKL:s utbildningsberedning.

Rapporten Motverka studieavbrott ingår i SKL:s frågor Bättre resultat i skolan och Unga till arbete.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.