Malin Trossing, ledarskapsexpert och författare till boken Våga leda med hjärnan delar med sig av insikter som förklarar varför det är bra att leda med kunskap om hur hjärnan fungerar.
1. Fokusera på det du vill ha mer av
Det retikulära aktiveringssystemet, RAS, fungerar som hjärnans eget spam-filter som sållar bort allt onödigt och uppmärksammar det som den tror är viktigt. Det är den mekanismen som gör att du plötsligt ser en viss bilmodell överallt när du själv funderar på att köpa just en sådan bil. Som ledare kan du dra nytta av RAS genom att fokusera på det du vill ha mer av. Om du hela tiden söker problem och lyfter fram dåliga erfarenheter så kommer dina medarbetare också att göra det. Men om du i stället jobbar med att se lösningar och peka på allt som ni gör bra så kommer det att hjälpa hjärnan att lägga fokus på det som bidrar till framgång i verksamheten.
2. Gör det lätt att göra rätt
Hjärnan söker alltid den väg som kräver minst energi. 20-sekundersregeln innebär att om något tar mer än 20 sekunder att göra, så ger vi upp och söker en enklare lösning. Sträva därför efter att hela tiden göra det lätt att göra rätt. Om du vill införa en ny rutin eller ett nytt arbetssätt så måste du se till att det blir enklare att göra på det nya sättet än på det gamla – att det helt enkelt bli lite krångligare och besvärligare att fortsätta göra som förut.
3. Var ärlig och tydlig
Hjärnans viktigaste uppgift är att se till att vi överlever till imorgon. En förändring uppfattas därför alltid som en potentiell fara och vi gör oss redo för att agera på den. I vårt arbetsliv tar det sig ofta uttryck i stress. Som chef är därför en av dina allra viktigaste uppgifter att skapa lugn och trygghet, att visa att förändringen inte är farlig. Det gör du genom att jobba med tilliten – att vara ärlig med vad du vet och föra en öppen kommunikation.
4. Var en förebild
Spegelneuroner underlättar för oss att förstå vår omgivning och kunna förutsäga vad folk känner. På en millisekund läser du av sinnesstämningen hos den du möter. Men spegelneuronerna fångar inte bara upp, utan speglar också känslorna. Om du exempelvis börjar gäspa i en grupp så börjar snart fler att gäspa. Är du sur och grinig när du leder ett möte så påverkar det stämningen i hela gruppen. Tänk därför alltid på att du är en förebild, på ett väldigt konkret sätt. Det kan du också dra nytta av för att trigga igång positiva beteenden hos dina medarbetare.
5. Lita på processen
Vi har ett psykologiskt immunförsvar som innebär att hjärnan alltid strävar efter att återgå till det normala känsloläget. Det kan vara bra att tänka på vid förändringsarbeten, omorganisationer eller i andra situationer som skapar oro i organisationen och där du som chef måste ta många jobbiga samtal. Även om det är jobbigt just då så kan det vara tryggt att veta ett det blir det bättre när det har gått en tid. Negativa känslor försvinner oftast snabbare än man tror.