Det menar Martin Andersson, forskare på Handelshögskolan i Stockholm. Han har skrivit en avhandling om verksamhetsutveckling i projektintensiva organisationer och har under fem år följt produktutvecklingen inom ett industriföretag som tillverkar komponenter till mobiltelefoner. Produkterna tas fram i projektform och företagets arbetssätt karaktäriserades från början av ”learning by doing”. Medarbetarna fick mycket begränsad vägledning kring lämpliga arbetssätt, vilket blev problematiskt när företaget växte sig större.
Nya perspektiv
För att förbättra projektarbetet och göra det mer effektivt gjordes en mycket detaljerad processbeskrivning där alla procedurer och metoder i arbetet kartlades noggrant. Men de nya dokumenten visade sig snarare göra arbetet mer tidskrävande och byråkratiskt. Problemet låg inte i de nya rutinerna utan i hur de togs upp av de anställda, menar Martin Andersson. Förändringarna måste integreras i deras tankesätt och de måste även lära sig att använda nya perspektiv. En kund kanske frågar efter en prototyp, men enligt rutinerna för projektet ska en sådan inte konstrueras om det inte finns en påskriven offert. Kunden kan då hävda att det inte blir något köp innan man sett prototypen. I det läget är det rätt att säga nej om man ska följa rutinerna, men det bästa för företaget är kanske att anta ett kundperspektiv och säga ja. En stor del av förändringsarbetet handlar om att involvera personalen så att de får större förståelse för vilket perspektiv som är bäst att använda i olika situationer.