I dag behövs tvåvägskommunikation för att hitta nya lösningar och skapa engagemang. En öppen diskussion gör att alla kan och vill bidra med sina pusselbitar.
Så här gör du för att skapa tvåvägskommunikation.
1. Sakta ner
Om du är stressad vill medarbetarna inte störa dig. Visa att du har tid så att människor känner att de kan komma till dig med information, frågor och idéer.
2. Skapa trygghet
Det behövs trygghet för att våga utforska nya idéer. Skapa en informell ton och stå för öppenhet – dela med dig av dina egna frågor och tvivel. Uppmana andra att komma in tidigt i samtalet och att nyfiket utforska möjligheterna.
3. Ställ inbjudande frågor
Genom frågor kan du styra diskussionen utan att begränsa den. Ställ frågor som ni inte har svaret på. Om du inte får svar direkt, låt det vara tyst en stund eller bredda frågan.
4. Var beredd att bli påverkad
Lyssna på vad medarbetarna säger och gör det med öppet sinne.
5. Reflektera
För att bygga en bra dialog, ta pauser och fråga hur medarbetarna tycker att diskussionen fungerar. Behövs något mer för att alla ska vilja bidra?
6. Sammanfatta och be om engagemang
Eftersom fria diskussioner kan spreta ordentligt är det viktigt att sammanfatta vad ni kommit fram till och hur ni går vidare. Passa på att be medarbetarna att vara med och ta ansvar för resultatet.
Källa: Strategy+business