Thomas Blood ser hur tänket kring hållbarhet idag blir allt mer holistiskt. Det är ett förhållningssätt som han hoppas ska fortsätta växa.
Så ska AI krympa storbolagens klimatavtryck
Hållbarhet
Att använda sig av AI i hållbarhetsarbetet är inte en övergående trend. Enligt Thomas Blood, hållbarhetsstrateg på Amazon web services, Aws, kommer metoden sannolikt att ta över.
– Vårt mål att ha hundra procent förnyelsebar energi för våra globala verksamheter till 2030, säger han.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det börjar med vår infrastruktur. Vi måste se till att den är så energieffektiv och hållbar som möjligt, därför är vårt mål att ha hundra procent förnyelsebar energi för våra globala verksamheter till 2030, säger han.
Holistiskt synsätt effektivt
I år har 78 nya projekt på temat startats, som tillägg till 491 projekt som redan är påbörjade.
– Vi vill inte konsumera energi från nätet, vi vill skapa ny energi till nätet. Och för att lyckas med det kommer vi att optimera allt som går att optimera, säger Thomas Blood.
Det låter ju otroligt, men hur lyckas man med det i praktiken?
Thomas Blood återkommer till det holistiska tänket. Det rör sig om alltifrån att minska energiförbrukning genom nya nedkylningsprocesser för datacenter, till att minska vattenförbrukning eller återanvända vatten på de platser där det är möjligt. Han lyfter ett exempel med en invasiv skadeväxt i Kapstaden i Sydafrika som konsumerar vatten som landet råder enorm brist på.
För att åtgärda problemet samarbetade Aws hållbarhetsteam med den lokala naturskyddsföreningen och avlägsnade växten från 500 hektar mark, vilket gjorde att vattennivåerna höjdes igen.
AI avslöjar fulspelet
Clear AI är en annan aktör som arbetar intensivt med att hållbarhetssäkra via ny teknik. Det gör man via en specialbyggd plattform som omvandlar olika företags data till tydlig information om hur pass hållbara de är. Det är ett sätt för uppdragsgivare att ducka för greenwashing i sina rekryteringsprocesser. I dagarna har Clear AI inlett ett samarbete med Aws för att skala upp sitt arbete med hjälp av Aws molntjänster.
Thomas Blood är positivt till satsningen.
– Vårt arbete handlar om att bygga förtroende. Det måste vi göra i alla avseenden och överallt. Utan förtroende från våra kunder är vi ingenting.
En ständig fråga som många verksamheter hanterar är hur man hittar balans mellan att satsa storskaligt på hållbarhetsprojekt, och samtidigt få företaget att växa. Kara Hurst är global hållbarhetschef på Aws. Hon ser ingen motsättning mellan de två visionerna.
– Vårt klimatavtryck kommer att minska samtidigt som våra affärer fortsätter att växa. Båda sakerna är elementära men det kommer inte alltid att ske linjärt, säger Kara Hurst och tillägger:
– Det är inte alltid ett lätt arbete. Vi vet ju att kunderna inte vill kompromissa – de vill ha lägre kostnader, snabbare prestanda och samtidigt minskat klimatavtryck.
Snart högst upp på agendan
Visionen är att molnet ska bli det givna sättet för företag att både formulera och uppnå sina egna hållbarhetsmål. Kara Hurst hoppas också att AI i allt större utsträckning kommer att användas till att förutspå kommande klimatrisker.
– För de kommer att komma. Men om vi kan identifiera dem på förhand kan vi hitta sätt att minska skadan så mycket det bara går, säger Kara Hurst.
De kunder som Thomas Blood möter har alla gemensamt att de har börjat prioritera hållbarhetsfrågan högre än tidigare. Hållbarhetsarbete var i fjol en av de tionde mest prioriterade frågorna för vd:ar världen över, enligt en undersökning från konsultföretaget Gartner.
Enligt Thomas Blood är ämnet nu på väg att ta sig in bland de topp tre mest prioriterade ämnena. Bolagens vanligaste utmaningar är fortfarande att lära sig att hållbarhetsrapportera rätt förklarar han.
– Här kan AI verkligen hjälpa till. Det är enorma mängder data som ska gås igenom, det kan vara 300 sidor för ett stort företag, sedan måste du läsa alla myndighetsföreskrifter som kan vara tusentals sidor. I stället för att en person ska göra det kan AI gå in och på bara ett ögonblick ta fram det som är relevant för just ditt bolag. Jag tror att det kan vara väldigt motiverande för alla som ännu inte har kommit igång ordentligt, säger han.