“Jet lag is for amateurs”.
Så skapar han en fungerande företagskultur på distans
HR
På Deel stavas företagskulturen ”remote first”, och allt är utformat därefter. Hör Daniel Eisenberg från HR-bolaget Deel om hur han gör för att leda företagets expansion i Norden från Nairobi.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Så står det på Daniel Eisenbergs tröja. Han sitter i sitt hem i Nairobi. Därifrån är han nordisk chef på det amerikanska HR-bolaget Deel som hjälper sina kunder att anställa och leda globala team. Företaget vill leva som det lär, så därför är geografin underordnad medarbetarnas kompetens. Deels drygt 2 4000 anställda bor alltså utspridda över hela världen. Just Daniel Eisenberg kommer från Malmö och bor vanligtvis i Stockholm, men för några månader sedan flyttade han till varmare breddgrader.
– Familjen ville ut på äventyr. Nu har vi bott här sedan i september. Distansarbete kan vara uppbyggt på olika sätt. För oss på Deel betyder det att vi är ett remote first- bolag. Vi har inget huvudkontor, säger Daniel Eisenberg.
Behöver inte ses för att skapa ett ”vi”
Nairobi ligger tusentals kilometer från Sverige, men det hindrar inte Daniel Eisenberg från att utföra sitt arbete eftersom det endast är en timmes tidsskillnad. Allt som behövs är bra internet. Och samma sak är det för hans anställda. De bor lite här och var i Europa på det villkor att de arbetar inom den tidszon som deras kunder verkar.
– Det går jättebra att arbeta och leda på distans. Det är lättare att hitta talang, och jag upplever att jag får mer gjort jämfört med innan pandemin. Baserat på våra nyanställda ser jag också att flera av dem lämnade sitt forna jobb för att de ville ha mer frihet. Livet betyder mer än jobbet idag, säger Daniel Eisenberg.
En utmaning är att det sociala och spontana mötet som per automatik äger rum i kontoret faller bort. Och på LinkedIn händer det att Daniel Eisenberg hittar kollegor som han inte visste att han hade. Men enligt honom har Deel lyckats skapa en god företagskultur tack vare goda inbyggda vanor och bra tekniska verktyg.
– Jag tror inte på att man måste vara i samma rum för att bygga ett ”vi”. På Deel är kulturen att kunna vara flexibel. Vi sätter av tid och har en plan för vad vi ska åstadkomma när vi träffas. Sedan måste man ha verktyg som gör det lätt att hålla kontakten oavsett var man är.
Hur gör du som chef för att hålla koll på dina medarbetare? Och för att leda?
– Man anställer personal som man litar på. Jag tycker mycket om frihet under ansvar. Sedan har vi en uppstyrd onboarding för alla nya kollegor, så att de vet vad som förväntas av dem, säger Daniel Eisenberg.
Dags för en strategi för anställda utomlands
För var dag som går blir det tydligare att distansarbete är här för att stanna. Med tiden tror Daniel Eisenberg att landsgränserna kommer att suddas ut, och därför är han av den åsikten att alla företag borde etablera en strategi för anställda utomlands.
– Generation alfa kommer inte att vara anställda på samma sätt som idag. Varje person kommer att få en egen budget och ta med sig sina egna verktyg till jobbet. Arbetssättet kommer att vara mer knutet till individen och inte till företaget, säger Daniel Eisenberg.
Om
Deel
En global löne- och administrationslösning som hjälper företag med globala team. Genom ett digitalt system förenklar verksamheten processer och pappersexercis för företag att anställa personal runtom i världen.
Deel har cirka 15 000 kunder, de flesta små- och medelstora företag. I Sverige jobbar de bland annat med Northvolt och Klarna.
Enligt den amerikanska nyhetssajten Axios varderades Deel till 12 miljarder dollar i maj 2022, motsvarande 120 miljarder kronor.