Men det finns sätt att motverka att så sker i den egna verksamheten.
– Först och främst är det viktigt att göra sig en tydlig bild av vilken typ av information och kunskaper som skulle kunna tänkas vara attraktiv för den här typen av grupper. Riskanalyser görs ju redan inom alla verksamheter, och då kan man se detta som en påbyggnad av existerande analys. Sedan är det väldigt viktigt att se över rapporteringsrutinerna – att de är enkla att följa för alla anställda, säger hon.
Enligt Karolina Hurve är det svårt att identifiera de personer som aktivt läcker information.
– Ofta känner man bara att något inte stämmer, men det kan vara svårt att sätta fingret på vad det är. Därför är kulturen avgörande för att den här typen av problem ska komma ut i ljuset. Det måste vara en tillåtande kultur där det ska vara okej att lufta oro internt. Ett stort mått av psykologisk trygghet, säger hon.
Samtidigt ska det inte finnas en känsla av bevakning och misstänksamhet inom verksamheten, som att alla anställda är potentiella medhjälpare.
– Den typen av stämning skapar illojalitet, så det är kontraproduktivt. Men i en frisk arbetskultur lär människor känna varandra bättre, transparensen ökar och då blir det också lättare att upptäcka om någon beter sig avvikande eller börjar bryta mot regelverk och policys till exempel.
Enligt Karolina Hurve är ett vanligt missförstånd kring att mer omfattande bakgrundskontroller löser problemet.
– Det är visserligen bra med en gedigen referenskontroll, men det kan också vara nödvändigt att våga ställa lite vassare frågor under anställningsintervjuer. Så länge man är tydlig med syftet, att man gör det för verksamheten och samhällets bästa, så är det inga konstigheter i att ta reda på var människor står, avslutar hon.
publicerad 4 mars 2024
av
Ellinor Gotby Eriksson