Så smakar ett gott bemötande

Så smakar ett gott bemötande

Sommarens absolut mest uppskattade grilltillbehör har varit en jordgubbssalsa gjord på jordgubbar, purjolök, persilja och lime. Receptet fick jag när jag var till frisören veckan innan midsommar. En rolig och trevlig gest tyckte jag då, men nu inser jag att det var ett genidrag.

Att uppfylla kundens behov, helst även de omedvetna behoven, är en av grundpelarna i allt kvalitetsarbete. Den stora knäckfrågan är bara hur man tar reda på vad dessa behov är. Idag är det lättare än någonsin att knyta nära kontakter med sina kunder genom sociala medier, men samtidigt svårare. Hur bygger man relationen på ett bra sätt? Hur kan man tillsammans med kunden utforska framtidens behov?

I det här numret tittar vi närmare på vilka olika vägar det finns för att utveckla sin verksamhet tillsammans med kunden. Det kan vara idésajter där kunderna ger förslag på förbättringar, delar med sig av idéer och löser kluriga problem eller Facebook-grupper som skapar en transparens för synpunkter och kritik och som på så vis tvingar verksamheten att hantera dessa frågor. Eller, som Systembolaget gör för att utveckla sitt kundbemötande, ta med kunden redan på skisstadiet för att testa om nya idéer och lösningar verkligen uppfyller kundernas behov eller inte.

Kundnöjdhet är så mycket mer än enbart en bekräftelse på att man lyckas leverera det kunden förväntar sig. Nöjda kunder kommer tillbaka, men de sprider också goda rykten och lockar nya kunder.

Därför var min frisörs idé om att ge alla kunder ett recept på jordgubbssalsa genialiskt. Ett enkelt litet mervärde som gett mig och många andra en smakupplevelse i sommar och som på så vis spridit positiva associationer kring just den frisören. Jag kommer självklart att boka tid där nästa gång också. Återstår bara att se om de nu lyckas leva upp till mina högt ställda förväntningar på att förutom en bra klippning också få det lilla extra.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.