Checklistan består av sju punkter och det viktiga är att den blir använd i verkligheten för att få full effekt. Undersökningar har visat att den som följer checklistan sparar i genomsnitt tio timmars diskussioner, tar beslut tio dagar snabbare och får ett resultat som är 20 procent bättre av besluten. Så varje gång ett beslut ska tas bör man använda listan som ser ut på följande sätt:
1. Skriv ner fem företagsmål som blir påverkade av beslutet. Genom att fokusera på det som är viktigt undviker du rationaliseringsfällan att ta fram orsaker till beslutet efter att det är beslutat.
2. Skriv ner minst tre, men helst fyra eller fler, realistiska alternativ. Det är kanske lite mödosamt, men inget annat gör besluten bättre än att visa på på alternativen.
3. Skriv ner den viktigaste informationen som saknas. Vi riskerar att ignorera det vi inte vet eftersom vi är distraherade av det vi vet.
4. Skriv ner vilket inflytande beslutet kommer ha om ett år. Att berätta en övergripande historia om resultatet av beslutet hjälper dig att identifiera liknande scenarier som kan vara användbara.
5. Involvera team med minst två men inte fler än sex intressenter. Att få fler perspektiv ökar sannolikheten för rätt beslut medan för många intressenter skapar otydligheter.
6. Skriv ner vad som beslutats och hur mycket teamet stöder detta. Genom att skriva ner beslutet ökar engagemanget för det och man skapar möjligheter att följa upp det.
7. Schemalägg ett möte inom två månader för att följa upp beslutet. Vi glömmer ofta att följa upp när beslutet fungerar dåligt och missar härigenom möjligheten till justeringar.