nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Sämre täckning ger mindre nöjda mobilkunder

Kundnöjdheten hos mobiloperatörerna svajar. Det visar Svenskt Kvalitetsindex undersökning Mobiltelefoni 2015.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

På privatsidan tappade operatörerna kundnöjdhet sedan toppnoteringen 2009. De senaste tre året har kundnöjdheten där stagnerat. På företagssidan får operatörerna sämre betyg än i fjol. Täckningsproblem slår direkt på kundnöjdheten. Telia som tidigare varit starka på det området har fått en dramatisk försämring jämfört med tidigare år.

Andelen klagomål är höga i branschen, var tredje företagskund och var fjärde privatkund har haft anledning att klaga under året. Kunderna upplever dessutom att en tredjedel av dessa klagomål inte blir lösta.

Överlag beskriver Svenskt Kvalitetsindex förtroendet för telekombranschen som relativt lågt, till exempel i jämförelse med bankbranschen som trots medial granskning ligger högre än telekom. Det som krävs för att öka kundnöjdheten är en satsning på såväl image och förväntningar som service, produktkvalitet och prisvärdhet.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Så skapar du hållbar framgång över tid

Varför har vissa organisationer funnits i hundratals år medan andra inte håller ett decennium? Nyckeln är att skapa framgång som varar över tid – något som ISO 9004 bistår med. Standarden bygger på strategier, bästa praxis och erfarenheter från några av de mest framgångsrika företagen runt om i världen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.