Seniorerna vill tillbaka till fysiska matbutiken

E-handel Pandemin blev startskottet för att handla mat på nätet. Men nu håller pendeln på att svänga tillbaka och utvecklingen är särskilt tydlig bland seniorerna som söker sig tillbaka till den fysiska matbutiken.

Seniorerna vill tillbaka till fysiska matbutiken
Många äldre vill gärna kunna välja produkter som frukt och grönt. Foto: Stock Adobe.

När pandemin bröt ut vårvintern 2020 blev det svårare för människor att ta sig till affären för att handla livsmedel. Särskilt drabbades äldre personer som tvingades att anpassa sig till nya konsumtionsmönster för att minska smittorisken och hantera olika begränsningar i den offentliga miljön.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Det fick till följd att många seniorer som tidigare inte använt internet i någon större utsträckning snabbt lärde sig hur man beställer mat och andra livsmedel med leverans till bostaden.

– Pandemin blev startskottet för många äldre konsumenter att handla på nätet och en ögonöppnare för vad dagligvaruhandel på nätet kan erbjuda, säger konsumtionsforskare Ulrika Holmberg på Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, i en kommentar.

Tillsammans med forskarkollegorna Anna Post och Lena Hansson har hon genomfört en studie om e-handel som bygger på intervjuer med 38 konsumenter i åldern 69 – 97 år. Dessutom gjordes intervjuer i tre hushåll med hemtjänst.

Behov av social samvaro

Studien visar att e-handeln med mat har minskat i takt med att pandemin klingat av och att utvecklingen är särskilt tydlig bland äldre. Många seniorer väljer att återvända till den fysiska matbutiken, trots att de nu har kompetensen att näthandla.

En stor anledning är behovet av social samvaro, en vilja att komma ut och träffa människor.

– Besöken i matbutiken spelar en viktig roll i vardagen för många äldre och fungerar som en utflykt och social mötesplats. Seniora konsumenter vill dessutom kunna välja produkter som frukt och grönt och uppskattar kampanjer som provsmakningar eller andra event i butiken, säger Anna Post.

Men även om e-handeln av mat bland seniorerna är på väg att minska kan deras digitala kompetens ändå innebära en fortsatt utveckling av detaljhandel på nätet. Många äldre upplever nämligen fördelarna med en välfungerande nätbutik i takt med att fysiska och kognitiva förändringar gör det mer utmanande att ta sig till butiken och när behovet av hjälp från andra ökar. Butiker som erbjuder tjänster för äldre kan då behålla kunderna under en längre tid och fungera som alternativ till hemtjänsten.

Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften ”The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research”.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.