Sju tips för skönare stämning

Har du diskat din kaffekopp idag? Det finns alltid en poäng med att påminna dig om de små saker du kan göra för att bidra till trivsel på arbetsplatsen.

Sju tips för skönare stämning

Hur väl samarbetet med kollegor och chef fungerar påverkar hur vi upplever arbetsmiljö och trivsel. En trevlig stämning är bra för din egen och andras hälsa på arbetsplatsen men uppstår inte ur intet. Ibland kan det vara bra att fundera över vad du själv gjort för att bidra till stämningen. Sajten arbetsmiljöupplysningen.se tipsar om sju enkla knep för att öka trivseln.

Sju tips

  1. Säg hej och hej då. Det kostar ingenting men ger mycket. Ingen vill bli ignorerad, men alla vill bli bekräftade och sedda.
  2. Fråga hur det är. Våga bry dig när en kollega ser hängig ut. Det betyder mycket att bli sedd när man inte är på topp.
  3. Ge beröm. Slösa med beröm när dina kollegor gjort något bra. Beröm stärker självförtroendet och ger god stämning.
  4. Våga skämta. Humor smittar, och den som skämtar får glada skratt tillbaka.
  5. Släpp garden. Om du berättar om tillkortakommanden och glädjeämnen i livet ger det en mer öppen atmosfär.
  6. Ta ditt ansvar. Följ överenskomna ordningsregler för allas trivsel. Sätt in kaffekoppen i diskmaskinen. Att ta sitt ansvar minskar irritationsrisken.
  7. Ta hand om nyanställda. Fråga om de vill hänga med på fikarast eller slå följe på lunchen.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.