2. Förklara varför
Alla har hela tiden mycket att göra, för att anstränga sig lite extra behöver man en anledning. Det är alltid viktigt att du är tydlig med vad du vill och när du vill ha det gjort, men du måste också kunna förklara varför. Om dina medarbetare inte förstår vart ni är på väg och vad som väntar där framme, så kommer de inte att följa med på resan. Och absolut inte hjälpa dig att dra lasset.
3. Tala till både hjärta och hjärna
I en värld där vi ständigt konkurrerar om varandras tid så måste även de allra bästa idéer säljas in, om och om igen. Förändring kräver därför att du fångar både hjärtat och hjärnan. Ha koll på vad det är som får dina medarbetare att gå igång och se till att trycka på rätt knappar så att din idé fortsätter vara attraktiv. Slösa inte tid på den stora massan av förbättringsprojekt som aldrig kommer att gå i mål, fokusera istället på de projekt som gör störst skillnad.
4. Hitta dina lierade
När det blir motigt behöver även den bästa förändringsledaren stöd och hjälp. Försök att hitta chefer, ledare och eldsjälar i verksamheten som tror på din idé och som kan hjälpa dig att driva den framåt. Med lierade som ger dig stöd är det lättare att driva igenom förändringar. Om dessa nyckelpersoner inte är på din sida måste du ta reda på varför och tillsammans hitta en väg framåt som alla tror på.
5. Var inte en tjurskalle
Uthållighet är bra, men till en viss gräns. Fundera på om förändringen är värd att genomföras om du hela tiden måste ägna tid och kraft åt att argumentera för din sak. Var flexibel och rikta ditt engagemang till det som ger långsiktig framgång istället.
6. Sök feedback
Behovet av tydlig och regelbunden kommunikation är en självklarhet, men se till att det blir en tvåvägskommunikation. Att medarbetarna inte ger respons på det du säger kan betyda att de håller med, men det kan lika gärna betyda att ditt budskap inte gick fram. Eller att man helt enkelt struntar i det. Diskutera och ge utrymme att väga för- och nackdelar mot varandra. Det är bättre att komma vidare med ett modifierat förändringsförslag än att förslaget begravs i tystnad.
7. Perspektiv är viktigt – ditt är ett av många
Om du inte utforskar medarbetarnas verklighet kommer du aldrig att förstå vad som motiverar dem. Och om du inte förstår deras motivation och drivkraft kommer du förmodligen inte att lyckas med förändringen. För att få en hel bild behöver du utforska dina medarbetares olika perspektiv – sammanhang, erfarenhet, prioriteringar, målbilder och egenintressen. Framför allt måste du visa att du bryr dig. Du kanske aldrig kan få hela sanningen, man du kommer betydligt närmare om du frågar än om du inte gör det.
Fler bra tips för ditt nästa förbättringsprojekt hittar du här.
publicerad 6 september 2016