Möten som håller på i timmar med oförberedda deltagare som inte kan passa tiden. Ulf Nilsson, som arbetar med kvalitetsledning i företaget Best quality, har stött på många skräckexempel på området. Han har märkt att många företag som certfierat sitt ledningssystem enligt ISO 9001 brister när det gäller möten. Ulf Nilsson tror att det beror på att det inte finns någon allmän mötesrutin i standardtexterna trots att möten är en vanlig arbetsmetod inom många avsnitt, till exempel kommunikation, kund- och leverantörskontakt och utvärdering.
Tydliga uppgifter
Lösningen är att utveckla en ordentlig mötesrutin med goda exempel på hur ett bra möte ska gå till. Det gäller naturligtvis även företag som inte certifierat sitt ledningssystem. Tyngdpunkten bör ligga på vad som händer före mötet. Ett vanligt problem är att man inte fastställt något syfte med att träffas. Är det för att diskutera och ta beslut? Eller kanske för att utbilda eller utvärdera? Syftet styr sedan vilken information som behöver tas fram och vem som faktiskt har ansvar för att ta fram den. Inför ett budgetmöte kan till exempel försäljningschefen få som uppgift att ta fram statistikuppgifter. Om var och ens uppgifter är tydliga så är det också mindre risk för att någon smiter undan sitt ansvar genom att säga ”jag hann inte”.