I botten på listan över kundnöjdhet bland myndigheter ligger Arbetsförmedlingen. Här har kundnöjdheten försämrats under flera år och samtidigt befunnit sig på mycket låga nivåer. Men i årets mätning sker ett trendbrott genom en försiktig förbättring av de arbetssökandes nöjdhet.
Privata kunder nöjdare
På kommun- och landstingsnivå har kundnöjdheten inom hemtjänst och gymnasieskola förbättrats, och gymnasieskolan når sitt högsta betyg sedan undersökningen påbörjades 2003. Förskolan är den verksamhet som får högst betyg inom kommun och landsting, följt av vatten och avlopp samt gymnasieskolan på en tredjeplats.
En av de tydligaste skillnaderna mellan verksamheter i privat och offentlig regi är att kunder i privat regi är nöjdare, framför allt inom grundskola, hemtjänst och tandvård.
Bäst och sämst
Den privata tandvården får högst betyg av alla, 85,5 på den 100-gradiga skalan, vilket kan jämföras med Arbetsförmedlingens 43,4.
Kerstin Fredriksson, projektledare på SKI, konstaterar att kundernas förväntningar är lika höga oavsett om det är en privat eller offentlig utförare, däremot upplever kunder till privata utförare att tjänsterna håller en högre kvalitet samt att de är mer prisvärda.
Studien bygger på 6909 telefonintervjuer. Privat- och företagskunder ingår. Mätningen genomfördes under augusti – november 2014.
publicerad 26 november 2014