Lars Aspling är managementkonsult med lång erfarenhet av förändringsarbete. Han satt tidigare i styrelsen för Sveriges managementkonsulter och var som svensk representant en av de drivande i arbetet med att ta fram en europeisk standard för upphandling av konsulttjänster SS-EN 16114:2011.
Han poängterar att det finns två viktiga steg man inte får slarva med för att lyckas med ett förändringsprojekt, oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en konsult; förarbetet och förankringen.
– Gör en ordentlig förstudie. Det kostar mycket mindre att lägga pengarna där än att dra igång ett projekt som sedan misslyckas.
Ta med myllan
Förstudien kan man göra själv, men en viktig nyckel är att utgå från medarbetarna. Ledningen kan ha en bild av vad verksamheten bör göra, medan medarbetarna ser helt andra utmaningar.
– Du måste ner i organisationen och inventera och ta med dig myllan upp till den strategiska nivån. Medarbetarna måste vara med från början för att det ska vara möjligt att genomföra förändringen, konstaterar han och tipsar om att det kan vara vettigt att ta in en konsult redan i förstudien, som med sitt utifrånperspektiv och erfarenheter från andra projekt ser till att alla områden blir belysta.
Varning för färdiga paket
Idag finns det ett stort utbud av konsulttjänster, stora och små, med olika inriktningar och det kan vara svårt att veta hur man ska välja rätt.
Lars Aspling konstaterar att det är fullt möjligt att ta in flera konsulter med olika expertkompetens under vägen, men han varnar för att låta sig luras av färdiga paketlösningar, eller att enbart jämföra pris. Ett bra tips är att vara tydlig med vad man förväntar sig och vill ha ut av konsulten så att förutsättningarna blir så bra som möjligt.
– Konsultens roll är att med sin erfarenhet och kunskap om olika verktyg och metoder hjälpa verksamheten att hitta vägen, men svaren på de flesta frågorna om vad och varför vet verksamheten bäst. Det viktiga är att båda parter känner att förtroende och tillit och kan vara ärliga med varandra.
Läs mer: Så får du ut mest av konsulten –Fem steg till ett lyckat samarbete