Smart att tänka efter före

Efter några veckor av improvisationsmiddagar känner jag att det är dags att ta tag i veckans matsedel. Att veta vilken mat som ska lagas är en av de små sakerna som gör stor skillnad i vardagen. Det sparar tid, det minskar stressen och gör det lättare för alla i familjen att bli delaktiga i middagslagningen.

Temat i detta nummer är ledningssystem och det är kanske banalt att jämföra det med vardagslivets sysslor, men principen är densamma; att tänka till innan, se till att allt finns på plats när det behövs och att alla vet vad, och hur, saker ska göras. Finns processerna och rutinerna blir det dessutom naturligt att jobba med förbättring, och när fler kan vara delaktiga skapas även utrymme för fler att engagera sig.

Och svårare än så behöver det inte vara.

Ett lysande exempel på hur effektivt man kan skapa engagemang och förståelse för ledningssystemet är Praktikertjänst som vi skriver om i detta nummer. Inför sin Iso 9001-certifiering förra våren genomförde de en annorlunda kampanj i företaget som satte ledningssystemet på allas näthinnor. Diskussionerna kom igång och ingen kunde missa att se värdet och behovet. Och dessutom väcktes intresset för processer, något som de flesta ryggat för tidigare.

När man pratar om Iso 9001 hamnar diskussionen ofta i om det är lönsamt eller inte att certifiera systemet. Men precis som med en matsedel så finns nyttan där, oavsett om den är nedklottrad på baksidan av ett gammalt kuvert eller utskriven i färg. Det viktigaste för att nå vinsterna är inte diplomet på väggen, utan inställningen till hela arbetet. Gör man detta för att någon annan kräver det, eller för att man vill komma åt nyttan? I slutändan skapas kvaliteten trots allt i händerna på människorna som utgör verksamheten.

Prenumerera
Köp digitalt lösnummer

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.