nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Vinnarna i verksamt.se Data Challenge. Foto: Anders Frick.

Smartaste lösningen som hjälper företag att växa

Hur kan offentliga data användas för att skapa nya smarta, digitala lösningar för företag som vill växa? Tillväxtverkets och Bolagsverkets innovationstävling har nu avgjorts, där vinnaren blev en innovativ rekryteringstjänst.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I början av året gick startskottet för innovationstävlingen ”verksamt.se Data Challenge”. Genom att öppna upp offentliga data vill myndigheterna bakom Verksamt.se få hjälp att utveckla nya, smarta digitala lösningar med fokus på att lösa företagens finansierings- och kompetensbehov.

Brist på kapital och kompetens är annars några av de hinder som företagare ofta stöter på när de vill utveckla sin verksamhet.

– Offentliga data är en slumrande guldgruva som vi vill att fler ska upptäcka. I tävlingen har deltagarna fått tillgång till en plattform med ett antal datakällor som normalt inte är öppna och som kompletterar det stora antalet redan befintliga datakällor, förklarar Gunilla Andersson, uppdragsledare för tävlingen.

Bra mix av finalister

Omkring 100 intresseanmälningar och drygt 20 tävlingsbidrag kom in från företag och privatpersoner, varav sex gick vidare till final. Tillsammans utgör finalisterna en mix som representerar tävlingens tema på ett komplett sätt, menar Gunilla Andersson:

– Finalisterna utmärker sig verkligen i förhållande till övriga tävlande genom sina pedagogiska och genomarbetade presentationer som knyter an till temat – att brist på kompetens och kapital är några av de största utmaningarna som företagare stöter på när de vill utveckla sina företag.

Läs även: Svenska innovationer behöver standarder.

AI-baserad lösning

Vid en prisceremoni på Tillväxtverket i Stockholm den 4 juni utsågs den slutliga vinnaren och tilldelades prissumman 250 000 kronor.

Vinnare blev en AI-baserad lösning som stöttar små och medelstora företag genom hela rekryteringsprocessen. Lösningen har utvecklats av Triglyf AB med hjälp av öppna offentliga data från olika myndigheter som Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, SCB och Skatteverket.

Nils Carlberg, grundare av Triglyf AB, är hedrad över att företagets bidrag blivit utvalt som vinnare av juryn.

– Jag har ett personligt engagemang i öppna datakällor och kvalitet på data. Tävlingen var ett bra tillfälle att se hur långt jag skulle kunna komma med den data som öppnades upp, säger han.

Läs även: Storstäder bäst på innovation.

Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket, ser också positivt på det stora intresset för tävlingen.

– Vi tror mycket på den här typen av samarbete mellan offentliga och privata aktörer, inte minst för att vi ska kunna möta de utmaningar vi står inför och de förväntningar som finns på oss, betonar hon.

I finalen deltog även Hippoly AB, JobBuddy AB, Lapidus Interactive, Lush Life Consulting AB samt Qoorp.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Toppbetyg för redovisningstjänster

När Svenskt Kvalitetsindex nu för första gången undersökt kundnöjdheten för redovisningstjänster får branschen mycket högt betyg av kunderna. De redovisningsbyråer som uttalat arbetar med kvalitet via auktorisation ligger högst i mätningarna.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.