26

← Tillbaka till Spana in bilderna!
Under 2018 har kundnöjdheten i Sverige ökat. Men det har skett ett tydligt skifte i vad som påverkar kundnöjdheten. Produktkvalitet är inte längre lika drivande medan servicekvalitet med personliga relationer som bemötande och tillgänglighet blir allt viktigare
Trots stora investeringar har många företag fortfarande en bit kvar på sitt arbete med EUs dataskyddsförordning GDPR. I en undersökning som gjorts av revisions- och konsultbolaget Deloitte uppger vart tredje företag att de ännu inte följer förordningen fullt ut.
Nästan varannan tjänsteman läser sina jobbmejl dagligen på fritiden, framgår av en färsk undersökning. De flesta gör det för att skapa kontroll över sin arbetssituation eller för att hinna med sina arbetsuppgifter.
Den 1 april i år blir det lag på att alla inköp som görs inom offentlig sektor ska faktureras med e-faktura. Men fortfarande är det bara två av tio småföretag som förberett sig inför det nya lagkravet, visar en undersökning från Myndigheten för digital förvaltning.
Konflikter som inte hanteras på ett konstruktivt sätt kan leda till både ineffektivitet och ohälsa. Därför finns mycket att vinna på att bygga en arbetsplatskultur som gör det lätt att lösa frågor tidigt, menar författarna till den nya boken ”Att bygga en robust samarbetskultur” som ger konkreta råd om hur man ska gå till väga.
Kvalitetscafé-metoden är ett enkelt dialogverktyg som lättare får grupper att förstå helhetsbilden men också att ta fram lösningar. Det är kort sagt en strukturerad brainstorming som släpper loss idéerna. Här är 5 spelregler för en bättre dialog.
Det är dags att bredda intresset för kvalitetsfrågorna till fler grupper än som har ordet ”kvalitet” i sin titel, menar Anne A Marbrandt, som valts till ny ordförande i SFK, Svenska Förbundet för Kvalitet.
Chefernas sjukfrånvaro fortsatte att öka under förra året främst på grund av en kraftig uppgång av psykisk ohälsa, visar statistik från Previa Företagshälsa som lyfter fram sju tips för att motverka problemet.