– Vi har gjort en fördjupad analys för få tydligare kunskaper om hur lärarvardagen verkligen ser ut. Det som är nytt jämfört med den tidigare studien är att vi visar hur dagen är uppsplittrad och man kan se hur lärarna går från en uppgift till en annan. Arbetsdagens rytm påverkar lärarna mycket, både deras hemliv och hur mycket de kan jobba i skolan, säger Kajsa Ellegård till tidningen Skolvärlden.
Tid kan frigöras
Mycket av lärarens tid går åt till praktiska uppgifter som att ställa iordning klassrummet och förbereda material. Mycket tid går också åt till att vara rastvakter. Tid för planering av undervisningen finns knappt utan det får göras hemma på kvällar och helger – vilket gör att tiden för återhämtning blir mindre.
Linköpingsforskarna är kritiska till att så mycket av lärarnas tid går åt till uppgifter som inte kräver pedagogisk utbildning , de uppgifterna skulle istället kunna läggas på annan typ av personal.
Här hittar du hela studien.
publicerad 8 november 2013