Facility management, eller verksamhetsrelaterade tjänster kan egentligen vara vad som helst som inte ingår i ett företags nyckelverksamhet och som företagen väljer att lägga på entreprenad. Det kan handla om IT och kontaktcenter, totalkoncept för fastighetsförvaltning eller enskilda tjänster som exempelvis städning eller avfallshantering.
Underlättar handel
För att underlätta handeln mellan de europeiska länderna när det gäller den här typen av tjänster finns behov av ett gemensamt språk och gemensamma riktlinjer när det gäller kontrakts- och avtalsstruktur, menar den Europeiska standardorganisationen CEN. De arbetar just nu med att ta fram en sådan standard för servicerelaterade tjänster.
– Först och främst är det terminologi och kontrakt mellan leverantör och beställare som ska standardiseras, berättar Margareta Lönnsjö på SIS, Swedish Standards Insitute och projektledare för arbetet i Sverige.
Standarden ska exempelvis innehålla rekommenderad kontraktlängd och definitionsfrågor om vad som gäller vid ett kontraktsbrott och vilka ersättningskrav som kan ställas.
Guide vid avtalsskrivning
Margareta Lönnsjö hoppas att standarden kan bli en bra guide för företag som ska skriva avtal. Använder man samma sorts kontrakt och terminologi i hela Europa blir det lättare att sluta avtal och flexibiliteten ökar. Många företag har redan verksamhet i flera europeiska länder. Handel med tjänster över gränserna tror Margareta Lönnsjö är något som kommer att öka.
Det dröjer dock innan standarden för facility management kan börja användas. Ytterligare några remissvändor och bearbetningsfaser väntar och först 2007 förmodas den vara färdig.
Det är också meningen att det så småningom ska utvecklas flera standarder för facility management, bland annat för kostnad och kvalitet.
– Vi ska börja diskutera detta under våren, bekräftar Margareta Lönnsjö.