Hinder i starten
Under perioden 1993 till 1998 studerade jag företag som lyckats implementera ett offensivt kvalitetstänkande och arbetsutveckling på verkstadsgolvet. Den studien visade att det finns flera hinder i implementeringsarbetet. Bland annat är ledningens attityd, kompetens och tidigare erfarenheter av avgörande betydelse för hur företaget jobbar med offensiv kvalitetsutveckling. Tre olika strategier för kvalitetsarbete identifierades och benämns kontrollstrategin, motivationsstrategin och arbetsutvecklingsstrategin.
Arbetsutvecklingsstrategin är den strategi som bäst stämmer överens med de grundläggande tankarna bakom offensiv kvalitetsutveckling, bland annat med sitt fokus på processer. Strategin innebär att förändringar görs i arbetsorganisation och arbetsfördelning för att skapa förutsättningar för bättre material- och informationsflöde. Denna strategi är också av intresse eftersom den förenar den tidigare inriktningen på arbetsutveckling och inriktningen på offensiv kvalitetsutveckling med fokus på ständiga förbättringar som blir alltmer vanlig idag.
Små steg
Utmaningen är att kombinera ständiga förbättringar och arbetsutveckling. Genom att starta upp ett förändringsarbete i små steg finns möjlighet att skapa bra arbetsförhållanden och en effektiv verksamhet utan att ta för stora steg.
Idén kom från min erfarenhet som konsult där det visat sig lättare för företag att anamma ständiga förbättringar än arbetsutveckling i ett första skede. Ständiga förbättringar där de anställda deltar med sin kunskap och idéer är lättare att förstå och se framför sig än ett komplett nytt sätt att jobba med en förändrad maktstruktur. Ständiga förbättringar utgör ett mindre risktagande än arbetsutveckling helt enkelt.
För att realisera utmaningen har jag jobbat med ett antal företag som startat upp ett arbetssätt för ständiga förbättringar och arbetsutveckling. Arbetssättet baseras på en teknik som kallas 5S (Sortera, Systematisera, Städa, Standardisera och Säkra) och på att skapa team som formeras runt ett geografiskt avgränsat arbetsområde.
Genom att ett team fokuserar på ett avgränsat område och medlemmarna tillsammans utformar sin arbetsplats utifrån 5S skapas en grund för en fortsatt utveckling av verksamheten, i små steg och i en kontinuerlig och systematisk process. När teamet eller företaget anser att de är mogna för nästa steg i förbättringsarbetet så kan en företagsanpassad certifiering användas för att avgöra dess status med avseende på 5S och hur väl gruppen fungerar.
Lätt att komma igång
5S kräver inte några stora strukturella förändringar, är lätt att förstå, är användbar direkt i det dagliga arbetet, ger snabba resultat och är tillämpbar i hela företaget och kan därför användas för att involvera all personal. Jämfört med andra tekniker så är 5S ett bra sätt att starta upp ett förbättringsarbete.
Det arbetssätt för 5S som jag presenterar i avhandlingen innehåller delar som normalt inte förknippas med 5S. Nämligen möjligheten att utvärdera ekonomiska fördelar och se hur personalen uppfattar uppstarten av ständiga förbättringar och arbetsutveckling.
Det är viktigt att mäta effekterna av ständiga förbättringar rent ekonomiskt men också vad personalen tycker om det nya sättet att arbeta. Det ska ju faktiskt utgöra en grund för fortsatt utveckling av företaget under lång tid. Och då måste det finnas både ekonomiska vinster och en hög motivation grundad på verklig förståelse.
Fem startfaser
Jag presenterar i avhandlingen en struktur bestående av fem faser för att lyckas starta upp och implementera ständiga förbättringar och arbetsutveckling på en grundläggande nivå.
Den första fasen är Projektkonsolidering och innebär att de grundläggande förutsättningarna på företaget undersöks.
Den andra fasen är Ledningsträning och innebär att ledningen får träning i ständiga förbättringar och dess koppling till arbetsutveckling och hur team kan formas med ständiga förbättringar som ett arbetssätt.
Den tredje fasen, Underlättare, innebär att eldsjälar i organisationen identifieras och tränas för att kunna utgöra en länk mellan olika grupperingar och fungera som ett metodstöd för ständiga förbättringar och formering av grupper
Den fjärde fasen, Teamträning, innebär att varje grupp utbildas och tränas för att självständigt kunna utveckla sin egen arbetsplats och få en förståelse för avsikten med detta arbete.
Den femte och sista fasen, Stöd, innebär att ledning, underlättare och eventuellt externa konsulter hjälper organisationen att följa upp resultaten av arbetet med ständiga förbättringar och arbetsutveckling med hjälp av olika förbättringsverktyg.
Fakta
Martin Ljungström
Ålder: 38
Familj: Gift och två barn
Karriär: Ämnesansvarig för kvalitetsstyrning och arbetsorganisation på Högskolan i Gävle, 1991-1996
Verksamhets -och leverantörsutvecklare på Ericsson, 1996-1998
Managementkonsult, Teamledare och Partner på Arrigo Consultants AB, specialinriktning: resultatbaserat effektiviserings- och förändringsarbete, 1998-
Teknologie doktor vid Luleå Tekniska Högskola med avhandlingen ”Implementation of a Work Development Oriented Strategy for Continuous Improvements”, 2004.
publicerad 25 oktober 2004