Svensk e-förvaltning fortsätter att dala i europeisk ranking

Digitalisering Landets självbild som en framstående IT-nation stämmer inte överens med verkligheten. Det visar en årlig rapport som beställts av EU-kommissionen. I år halkar Sverige ned ytterligare en plats till nummer 16.

Svensk e-förvaltning fortsätter att dala i europeisk ranking
Foto: Adobe Stock

För tjugonde året i rad har mer än 15 000 statliga europeiska webbplatser i 35 länder utvärderats i rapporten Egovernment Benchmark.

Om

Egovernment Benchmark

Capgemini, Sogeti, IDC och Politecnico di Milano har gjort rapporten på uppdrag av EU-kommissionen.

Årets resultat visar inte bara att Sverige fortsatt ligger sämst till i Norden, utan även att Turkiet går om med stormsteg och landar på en tiondeplats. Sverige rankas som nummer 16 medan Malta och Estland är bäst. Enligt utvärderingen är deras offentliga webbplatser mest användarvänliga, transparenta och internationellt orienterade med flest möjligheter till elektronisk identifiering och kommunikation.

– Rankningen stämmer förstås inte med Sveriges självbild som en framstående IT-nation, även om vi lyckats höja vårt digitaliseringsbetyg med 3 procentenheter från 74 procent till 77 procent. Svensk offentlig sektor lyckas inte ta tillvara att vi har en bra bredbandsutbyggnad, välutbildad befolkning och ett väl digitaliserat näringsliv, säger Lars Kullberg, ansvarig för offentlig sektor på Capgemini, i en kommentar.

Han tror att det sämre resultatet beror på Sveriges decentraliserade förvaltningsmodell eftersom beslut om vilka e-tjänster som ska finnas och hur de ska se ut till stor del fattas av varje aktör var för sig. Modellen kräver en ökad samverkan mellan aktörer, vilket Lars Kullberg anser tar för lång tid.

Digitaliseringsgrad över snittet

Sverige ligger dock över europeiska snittet som är 70 procent digitaliseringsgrad.

Rapportens ranking baseras på en sammanvägning av fyra undersökta aspekter:

  • Användarvänlighet – I vilken utsträckning medborgare har tillgång till tjänster och information online och om de är anpassade för mobilanvändning
  • Transparens – Hur tydligt det är vilken data som tjänsterna använder, om användaren kan påverka hur och vilken data som används
  • Nyckelteknik – I vilken utsträckning digital teknik finns på plats för sådant som elektronisk identifiering, elektroniska underskrifter och digital post så att medborgare och den offentliga sektorn kan kommunicera
  • Internationalisering – Hur väl tjänsterna är anpassade för användning för medborgare och företag i andra europeiska länder

Såhär ser top 10-listan ut (digitaliseringsgrad):

  1. Malta, 96
  2. Estland, 92
  3. Luxemburg, 89
  4. Island, 88
  5. Finland, 86
  6. Nederländerna, 85
  7. Litauen, 85
  8. Danmark, 85
  9. Lettland, 82
  10. Turkiet, 81

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.