Några forskare vid SOM-institutet, en oberoende undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet, har studerat opinionen kring den svenska skolan som del i en ny forskarantalogi.
Om
Studien i Inferno
Studien ”Medborgarnas syn på skolans problem och på skolan som en viktig samhällsfråga” publicerades 30 maj 2024. Analysen bygger på svar som samlades in i den nationella SOM-undersökningen hösten och vintern 2023, men även på data från tidigare nationella SOM-undersökningar.
2023 års undersökning gick ut till totalt 26 250 slumpmässigt utvalda personer mellan 16 och 90 år i Sverige. Nettosvarsfrekvensen var 48 procent.
Studien visar att skolan klassas som den tredje viktigaste samhällsfrågan i landet idag, efter sjukvård och frågor om brottslighet. Resultatet visar också att de flesta svenskar upplever att skolan var bättre förr. SOM-institutet bad de svarande att ta ställning till påståendet att ”den svenska skolan har försämrats under senare år”, och 32 procent svarar att påståendet är helt riktigt medan 30 procent tycker att påståendet är delvis riktigt. Det går att jämföras med åtta procent av de svarande som tycker att påståendet är helt eller delvis felaktigt. 30 procent svarar ”varken eller”.
69 procent tycker också att det är ett bra förslag att förbjuda företag med vinstsyfte att driva skolor, medan 14 procent inte håller med och 17 procent saknar åsikt.
PISA-chock ökade intresse för skola
De svarande är mer negativa kring skolans kvalitet jämfört med 2022 och 2021, och särskilt jämfört med 2018. Då var det 53 procent som ansåg att svenska skolans kvalitet hade försämrats under senare år, vilket går att jämför med dagens 62 procent.
Enligt SOM-institutets undersökningar var svenskarna mest negativa till skolans kvalitet för tio år sedan. Då listade rekordmånga, 40 procent, skolan som en viktig samhällsfråga. Året innan hade PISA-undersökningen publicerats, i vilken Sveriges resultat hade försämrats mest bland alla OECD-länder.
2023 års PISA-resultat verkar också ha fått skolan att hamna högre upp på dagordningen. Samtidigt svarar 23 procent av svenskarna att internationella jämförelser inte är användbara för att bedöma den svenska skolans kvalitet.
Läs studien här.