nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ta sikte på applåderna

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

”Det är för applåderna!”. Det svaret fick en förundrad mamma när hon frågade sin nioåriga dotter om vad som fick henne att våga ställa sig på scenen på skolavslutningen och sjunga solo, hon som aldrig gjort något liknande tidigare. Målet, känslan av att stå och ta emot de dundrande applåderna, var så starkt att det överskuggade all eventuell scenskräck.

Det som är intressant i den här historien är inte bara nioåringens mod och målmedvetenhet. Målet i sig, att ställa sig på scenen ensam med mikrofonen, var inte det som fick henne att våga. Viktigare var den känslomässiga upplevelsen, kicken av applåderna.

Gunde Svan berättar i detta nummer om sin satsning inför OS 1988. Varje träning avslutade han med att hoppa upp på en stubbe och öva segergesten för att ta emot guldmedaljen. Det som motiverade honom att lägga ner så mycket slit och möda var inte bara målet att bli bäst, det var också känslan av att ta emot segerjublet.

När vi pratar om mål i organisationen är det lätt att glömma bort den känslomässiga biten. För att orka och vilja sträva mot ett utmanande mål behöver vi känna en personligt motivation. Lars G Mattson som var en av talarna på vår nya konferens Kvalitetsmagasinet Live använde sig av en variant på begreppet Smarta mål, Smarter, där E står för Emotionellt motiverande. Ett mål bör knyta an till våra personliga drivkrafter, då vågar vi mer, då anstränger vi oss det lilla extra och chansen att lyckas blir större. Och när vi når målet får vi passa på att njuta. Jag tror att vi har mycket att lära av den nioåriga tjejen.

En annan av talarna på konferensen var mamman till den nioåriga tjejen. Hon, liksom de andra talarna fick ta emot både varma applåder och goda betyg för sitt framträdande. Det fina mottagandet, alla positiva omdömen och härliga människor som var med har gett oss på KM en ny känsla att sträva mot. Den 2 oktober är det därför dags igen! Då kör vi nästa livesändning av KM, och hoppas på lika sköna applåder.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Så jobbar Telia för att få toppbetyg

Med personliga relationer, fokus på service och en mänskligt kontakt när tekniken strular har Telia placerat sig i topp när det gäller nöjda kunder i mobilbranschen.
– Hemligheten ligger i en kombination av bra digitala tjänster och personliga relationer, säger Patrik Granström, chef för små och medelstora företag på Telia.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.