nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ta sikte på nästa nivå

Vissa dagar händer det att jag lämnar jobbet med en känsla av att jag inte fått någonting gjort. Det är förstås inte sant. Dagen har varit fullspäckad med jobb, men det jag på morgonen hade tänkt göra står fortfarande kvar på att göra-listan. Förmodligen har jag ägnat mig åt händelsehoppning vilket hindrat mig från att få det där härliga flytet i arbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Artikeln om flytstopparna är en av de jobb som påverkat mig mest i arbetet med det här numret. Inte för att den är revolutionerande på något sätt, men det har väckt diskussioner på redaktionen och skapat en nyttig distans till den stressade tillvaro vi befinner oss i. Och en insikt om att känslan av flyt är något vi inte behöver sitta och vänta på, utan att vi faktiskt kan påverka den själva.

Men flyt handlar förstås inte bara om planering. Det krävs också någon form av inre motivation. En utmaning där du får använda hela din kompetens för att lösa uppgiften, kanske ta hjälp av andra experter och, inte minst, den belönande känslan när du är klar. Samma känsla som när sista siffran i ett sudoku är på plats, eller när du får komma till nästa nivå i Candy Crush Saga. Det är inte konstigt att allt fler börjar dra nytta av gamification för utbildning, innovation eller förändringsarbete. Flera exempel hittar du i temat om it.

Allt går förstås inte att göra som ett spel, men jag tror att vi behöver ta till oss den tanken. Att hitta drivet hos våra medarbetare, förstå vad som ger flyt i vardagen och ta vara på den inre motivation som tar oss framåt. Då kommer jobbet inte bara att bli roligare, utan även mer effektivt och intressant.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Två vinnare av Svenska Leanpriset

Det blev två verksamheter som blev vinnaren av Svenska Leanpriset 2018 på en gala på Chalmers i Göteborg på onsdagskvällen. Av de tre finalisterna beslutade juryn efter mycket vånda att priset skulle delas av två likvärdiga vinnare.

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.