Tack och adjö, Sveriges mest engagerade läsare

I Kvalitetsmagasinet nr 4 går vi till botten med vad agilt arbetssätt egentligen är. I min värld är mycket av detta vad kvalitetsarbete handlar om. Det är också vad jag har lärt mig av er experter och kvalitetsproffs som jag mött i ett av världens roligaste jobb. Och eftersom man ska hoppa när det är som bäst lämnar jag nu över stafettpinnen till en ny chefredaktör.

Tack och adjö, Sveriges mest engagerade läsare
Catharina Byström, chefredaktör.Catharina Byström, chefredaktör. Foto Mikael Sjöberg.

Det kommer oändligt med ”rapporter” från olika aktörer om distansarbetets alla abrovinklar. Men jag tycker mest det verkar som om många tappat sugen och hamnat under en våt filt av hospitaliseringssyndrom där aktiviteter är överskattade och hemmet är vårt tempel. Hur detta ska sluta vet ingen. Kanske ett agil-piller kan sätta fart på energin?

För lika ofta som distansarbete uppmärksammas rasar utbildningar och rapporter om agilt arbete in i min inkorg. Det är kurser i agilt medarbetarskap, ledarskap, agil kultur och rekrytering. Allt verkar kunna gå under fenomenet agil. Men vill man gå till botten och definiera begreppet öppnar sig en hel ocean av förklaringar. Därför drar vi vårt strå till stacken i vårt agila tema i Kvalitetsmagasinet nr 4.

Agilt är lite som uttrycket ”modern”. Vad det är som är modernt är inte helt enkelt att definiera. Ibland får man ju bara en känsla av att saker är daterade, känns 80-tal eller bara luktar unket och känns omodernt. Eller tvärtom, något känns inspirerande, fräscht, energigivande och självklart klokt och framåtsyftande. Mer modernt helt enkelt.

Hoppa när det är roligt

Agilt arbetssätt tycker jag skulle kunna beskrivas som modernt. Mer externt fokus än internt. Mer kundfokuserat och medarbetarstyrt. Mer ansvar och större tillit. Mindre planering och detaljstyrning och mer situations anpassat. Kort sagt: mer modernt!

I min värld är mycket av detta vad kvalitetsarbete handlar om (även om ständiga förbättringar inte riktigt får utrymme här). Det är också vad jag har lärt mig av er experter och kvalitetsproffs som jag mött i ett av världens roligaste jobb. Och eftersom man ska hoppa när det är som bäst så kommer jag nu att lämna över stafettpinnen till Yasemin Bayramoglu som blir ny chefredaktör från och med nästa nummer.

Stort och varmt tack för all kunskap ni läsare gett mig och er generositet när det gäller att dela med er av era utmaningar och lösningar. Var helst jag knackat på har ni öppnat dörren för Kvalitetsmagasinet. Erfarenheterna är både nyttiga och roliga att bära med mig i min nya roll som kommunikationschef på Näringsdepartementet. Någonting säger mig också att mina kunskaper om moderna och agila arbetssätt kommer att behövas där.

Ett stort tack till er, Sveriges mest engagerade läsare, för den här tiden!

Catharina Byström, chefredaktör

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.