Vi ser också tre andra faktorer som verksamheten kan balanseras och styras med: Idéer – Ramar – Fokus. I en dynamisk miljö kan medarbetarna lyfta sina lysande idéer och se dem förverkligas i nya produkter och tjänster, ifall de omfamnas av kollektivet. Balans mellan olika samverkande faktorer kan bidra till långsiktig framgång för organisationen.
Som en del av kvalitetsarbetet är mätning och uppföljning ett naturligt fokusområde. Hur ser sambandet ut mellan nöjd-kundenkäter och nya djärva utvecklingssprång? Finns det en motsättning mellan stegvisa förbättringar och helt nyskapande affärer, eller är det olika sidor av samma mynt?
Hur arbetar din organisation för att ge utrymme åt idéer och innovation? Hur skapar ni en kultur där det är okej att pröva nya saker och det finns möjlighet att experimentera och utvecklas, samtidigt som ni håller er inom överenskomna ramar och planerade mål? Hör gärna av dig till oss, vi är nyfikna på denna dynamik och vill gärna höra om hur din organisation arbetar.
På Kvalitetsmagasinet Live i november berättade svenska IT- och logistikföretaget Centiro om hur de arbetar snabbfotat, men ändå uppstyrt, efter ett tiotal ledningssystemsstandarder. De har lagt sig på en bra nivå som bidragit till en enormt stark tillväxt och innovationsförmåga. Därtill leder de också arbetet med nya globala standarder inom strategiska områden.
ISO:s ledningssystem är skapta för att sätta ramar för verksamheten utan att bromsa möjligheten till innovation. De fungerar lika bra för alla organisationer, oavsett storlek och förändringstakt. Kanske är det ISO:s konsensusdrivna förhandlingsmodell, med input från samhällets olika parter, som gör att standarderna blir användbara för alla organisationer, samt att de tillåter snabbhet, kreativitet och flexibilitet.
publicerad 19 januari 2023
av
ulrika Edholm och Bengt Rydstedt, SIS